ZEKERHEIDSGARANTIE
HomeNieuws en reisartikelenReisverslag van een gezin op avontuur in Sri Lanka: Magische momenten en herinneringen voor het leven

29-10-2023
Alle posts bekijken

Het gezin van Dino en Mira in Sri Lanka

In april 2023 bezochten Mira og Dino samen met hun drie kinderen Sri Lanka.

Maak de veiligheidsgordels maar vast

Je voelde de druk in je oren. De kapitein was aan de afdaling begonnen en we kregen te horen dat we dadelijk in Colombo zouden landen. Even werd de blauwe lucht voor het vliegtuigraampje vervangen door dichte, witte wolken en plotseling was het daar.

Sri Lanka! Het paradijs! Weelderige begroeiing in allerlei groentinten vormde een prachtig samenspel met de azuurblauwe zee die als een trouwe metgezel de kustlijn omarmde.

Het vliegtuig landde zachtjes op de landingsbaan en we keerden terug naar de realiteit. Het avontuur was begonnen.

De eerste kennismaking

We namen afscheid van de lachende stewardessen en zeiden hallo tegen de lachende Sri Lankanen. Onze gids Sujid stond ons op het vliegveld op te wachten en we reden naar ons eerste hotel in Negombo Beach.

We kwamen in Sri Lanka aan op de dag na de traditionele nieuwjaarsviering. Dat betekende dat veel Sri Lankanen hun vrije tijd ook doorbrachten met het gezin. Hierdoor hing er een sfeer van vreugde en feest en het was een bijzondere ervaring om samen met lokale gezinnen van onze eerste dag te mogen genieten.

Na een lange vlucht was Negombo Beach de ideale plek om te ontspannen. De kinderen genoten van het zwembad en we konden het prachtige strand verkennen, waar we in de golven speelden en genoten van de kleine geneugten van het leven.

Een jongen loopt aan de waterkant op het gouden strand in Sri Lanka

We hebben Google Maps gebruikt om een leuk restaurant met goede recensies te vinden dat dicht bij het strand lag. Hoewel de zaak er bescheiden uitzag, waren we aangenaam verrast door de goede bediening en het fantastische eten. Gezeten aan een rustieke tafel genoten we van de bries van de zee. Het was een authentieke en onvergetelijke ervaring.

Een gezin in restaurant in Negombo

De oude hoofdstad van de koningen

Na een goede nachtrust ging de reis verder naar Kandy, de stad die ooit de hoofdstad van Sri Lanka was.

Het drong al snel tot ons door dat Sri Lanka op elk moment boeiende ervaringen en indrukken te bieden heeft.

Onze eerste stop onderweg was een kruidentuin, waar we een wereld aan smaken konden ontdekken. Hier maakten we kennis met de kleinste ananas ter wereld, genoten we van een heerlijk kopje cacao van ‘eigen kweek’ met vanille en kregen we een leerzaam inkijkje in de Sri Lankaanse natuurgeneeskunde.

Sri Lankaanse kunst onderweg

Normaal gesproken nemen we op langere ritten altijd wat chips, snoep en chocolade mee, maar dat was helemaal niet nodig. Sujid zorgde ervoor dat we onderweg bij de kraampjes langs de weg al het heerlijke, verse fruit konden proeven. Onze favoriet was de rode banaan.

Wegstalletje met bananen in verschillende kleuren

Na de lunch, waar we genoten van het uitzicht op een van de lange rivieren van Sri Lanka, kwamen we aan in Kandy. Kandy wordt omgeven door schilderachtige berglandschappen en een schitterend meer vormt het natuurlijke centrum van de stad.

We checkten in bij ons hotel dat hoog gelegen was, waardoor we ook vanuit het zwembad een fantastisch uitzicht over de hele stad hadden. ‘s Avonds gingen we met Sujid naar de stad en maakten we een wandeling langs het prachtige meer. Vervolgens zagen we een traditionele dansvoorstelling met als hoogtepunt een indrukwekkende vuurdans.

De laatste en grootste bezienswaardigheid van de avond was de Tempel van de Heilige Tand. In de tempel zou een tand liggen van Boeddha. Het verhaal gaat dat de tand werd gered tijdens de crematie van Boeddha en sindsdien als relikwie bewaard is gebleven. Het was een ontroerende ervaring om de religieuze sfeer te voelen en te begrijpen hoe belangrijk de tempel voor de gelovigen is.

Gezin op reis in Sri Lanka

Terug in het hotel genoten we van een heerlijk diner met live Sri Lankaanse muziek. En voor het slapengaan namen we natuurlijk nog een duik in het zwembad en keken we naar de vele lichtjes die de hele stad Kandy verlichtten. Het was de perfecte afsluiting van een veelbewogen dag.

Kinderen zwemmen in het zwembad met uitzicht op Kandy

Misschien wel de mooiste treinreis ter wereld

Na een heerlijk ontbijt in het hotel in Kandy, waar we nog een laatste keer genoten van het prachtige uitzicht over de stad, vervolgden we de reis naar Ella.

Vandaag maakten we de iconische treinreis tussen Kandy en Ella. Deze stata bekend als een van de mooiste treinritten ter wereld.

Voordat we aan de treinreis begonnen, reden we hoger de bergen in om een theeplantage te bezoeken. Hier kregen we een rondleiding en informatie over de theeproductie. En natuurlijk eindigde het bezoek met een van de lekkerste kopjes thee die we ooit hebben gedronken.

Twee jongens die thee drinken

Na een korte rit en wat heerlijk Sri Lankaans ‘fastfood’ van de kraampjes langs de weg kwamen we aan bij het treinstation.

Terwijl de trein langzaam naar het perron reed, konden we onze opwinding nauwelijks verbergen. De treinreis was een van de dingen die we heel graag wilden doen op onze reis in Sri Lanka.

Op reis met de trein in Sri Lanka

En aan onze verwachtingen werd meer dan voldaan. Het was alsof we werden meegezogen in een meesterwerk van de natuur zelf.

Het was een adembenemende ervaring die we nooit zullen vergeten. Het uitzicht was ongelooflijk en we werden voortdurend omringd door een groene oase die zich uitstrekte zover het oog reikte. Tijdens de reis hebben we schitterende berglandschappen en adembenemende watervallen gezien. We passeerden dorpjes waar de lokale bevolking druk was met hun dagelijkse bezigheden, kinderen die op weg naar school waren en mensen die op de eindeloze theeplantages aan het werk waren.

Prachtig uitzicht in Sri Lanka

Ella – de schilderachtige schat van Sri Lanka in de bergen

We stapten uit de trein in het plaatsje Ella, dat bekend staat om het adembenemende natuurschoon, de groene landschappen en de avontuurlijke sfeer. Dit zou de komende dagen het decor vormen voor onze belevenissen. We zwaaiden de trein uit en verlieten het treinstation. Buiten stond onze lieve gids Sujid ons weer op te wachten.

We reden naar het charmante, bruisende centrum van Ella. Onze accommodatie was hotel Mountain Heaven, dat prachtig in de bergen lag. Omdat de weg naar boven naar het hotel vrij smal is, huurde Sujid twee tuktuks. De kinderen waren dolenthousiast dat ze in een tuktuk konden rijden. Ondanks het bescheiden formaat pasten een volwassene, twee kinderen en onze koffers gemakkelijk in deze voertuigen.

Op pad in een tuktuk

Bij de receptie van het hotel werden we begroet door een fantastisch uitzicht, dat een we gedurende ons hele verblijf in het hotel steeds weer zouden terugzien. Of we nu op het terras bij onze kamer zaten, in het restaurant van het hotel aten of bij het zwembad ontspanden, we konden altijd genieten van het prachtige uitzicht op Ella Gap. Het uitzicht bestond uit een vallei en verre bergtoppen en was werkelijk indrukwekkend. Dit was ongetwijfeld een van de mooiste uitzichten die we ooit hadden gezien.

Dino en Mira in het zwembad in Ella

We besloten een hele dag uit te trekken om van het hotel, Ella en de adembenemende omgeving om ons heen te genieten. Deze dag hadden wij als gezin de tijd helemaal voor onszelf en konden we ontspannen en van elkaars gezelschap genieten.

Uitzicht vanuit het hotel in Sri Lanka

Natuurlijk brachten we ook een hele dag door met het bezichtigen van veel bezienswaardigheden van Ella.

Vroeg in de ochtend begonnen we aan onze wandeling naar de top van Little Adam’s Peak. Onderweg passeerden we prachtige theeplantages en toen we de top bereikten werden we beloond met het meest geweldige uitzicht. Vanaf hier konden we de bergen, bossen en theeplantages zien die zich uitstrekten zover het oog reikte. Het wandelpad was relatief gemakkelijk te belopen, ook voor de kinderen, maar we zorgden ervoor dat we onderweg voldoende dronken en kleine pauzes namen.

Op weg naar Little Adam's Peak

Toen we weer beneden waren, gingen we met de tuktuk naar de Nine Arch Bridge die in de loop der jaren een iconisch symbool van Sri Lanka is geworden. De brug met zijn negen indrukwekkende stenen bogen werd gebouwd tijdens de Britse koloniale periode en was destijds een indrukwekkend technisch hoogstandje. Het laatste stuk van onze reis moesten we langs het treinspoor lopen voordat we de brug bereikten. Het gebied rond de brug bestond uit dichtbegroeide jungle en prachtige theeplantages. Het grote hoogtepunt voor jong en oud was toen de trein de tunnel uit raasde en over de brug reed.

De brug met de negen bogen in Sri Lanka

Na ons bezoek aan de Nine Arch Bridge gingen we samen met Sujid naar het centrum van Ella om te lunchen. De kinderen waren moe van het spannende avontuur en bleven vragen of we terug konden naar het hotel om een duik in het heerlijke zwembad te nemen. Zoals altijd had Sujid een verrassing in petto. Hij stelde voor dat we een prachtige waterval zouden bezoeken waar we ook konden zwemmen. De kinderen waren meteen enthousiast en wilden zo snel mogelijk lunchen en vertrekken.

Na een mooie rit van ongeveer 20 minuten door de indrukwekkende bergen bereikten we eindelijk de waterval. Hier brachten we een paar onvergetelijke uren door met zwemmen en het beklimmen van de rotsen.

Kinderen zwemmen in het water bij de rotsen

Aan het eind van de dag hebben we ook nog een duik in het zwembad kunnen nemen en van het geweldige uitzicht vanuit het hotel kunnen genieten. Tot grote vreugde van de kinderen kregen we bij het zwembad onverwacht bezoek van een groep apen.

Een jongen kijkt naar het zwembad

Olifanten en wilde dieren in Udawalawe National Park

We namen afscheid van Ella en reden nieuwe avonturen tegemoet in Udawalawe National Park. Dat staat vooral bekend om de ongelooflijke biodiversiteit en grote olifantenpopulatie. Het park speelt een belangrijke rol bij het behoud van de wilde dieren in Sri Lanka, met name de bedreigde olifantenpopulatie.

Tijdens ons verblijf verbleven we in een schitterend kamp aan een rivier in een echte jungleomgeving. Elke ochtend genoten we van een ontbijt bij de rivier. En ‘s avonds konden we op het terras een potje kaarten en naar de vele geluiden van de rivier en het bos luisteren.

Kinderen kijken naar dieren in het wild

De safaribelevenissen in Udawalawe waren spannend en we hebben weel wilde dieren gezien. Het hoogtepunt was ongetwijfeld dat we de majestueuze olifanten van dichtbij hebben gezien. Het was moeilijk om niet onder de indruk te raken van hun enorme omvang en adembenemende schoonheid. We hadden de imposante dieren nog veel langer kunnen observeren en fotograferen. Ook zagen we veel boeiende vogels en zelfs een krokodil, wat tot grote opwinding bij de kinderen leidde.

Op safari in Udawalawe National Park

De perfecte afsluiting

De laatste dag brachten we door in Mirissa. Hier konden we de vele indrukken verwerken die we hadden opgedaan tijdens onze reis door Sri Lanka.

Het strand van Mirissa was prachtig. Het kristalheldere water en het zachte gouden zand nodigden uit tot uren vol ontspanning en zwemmen. ‘s Avonds veranderde Mirissa in een levendige oase van kleurrijke strandrestaurants.

Op het strand en bij het zwembad in Mirissa

De herinneringen en de mensen die ze speciaal maken

Onze gids, Sujid, was de hoeksteen van onze onvergetelijke ervaring in Sri Lanka. Zijn vaardigheid, vriendelijkheid en kennis maakten onze reis tot een waar genoegen. Hij deelde zijn passie voor de geschiedenis, cultuur en natuur van het land met ons, waardoor elke dag leerzaam en aangenaam was.

Hij was meer dan een gids, hij was een vriend. Het plezier dat hij had wanneer onze kinderen werden geboeid door de schoonheid en cultuur van Sri Lanka was aanstekelijk. Ook nam hij de tijd om hun (en onze) nieuwsgierige vragen te beantwoorden en alles uit te leggen, van wilde dieren tot lokale gebruiken.

We zijn Sujid enorm dankbaar voor zijn inspanningen en toewijding om van onze reis iets heel bijzonders te maken. Hij heeft ervoor gezorgd dat we mooie herinneringen hebben en ons het gevoel gegeven dat we Sri Lanka niet alleen als toerist hebben bezocht, maar dankzij zijn gastvrijheid en expertise echt op een betekenisvolle manier hebben ervaren. We zullen de tijd die we met hem doorbrachten in dit prachtige land voor altijd koesteren.