ZEKERHEIDSGARANTIE

Oeganda – Reisinformatie

Op deze pagina vindt u antwoorden op alle praktische vragen die u zou kunnen hebben in verband met het boeken van één van onze vakanties naar Oeganda. Lees meer over bijvoorbeeld weersomstandigheden, inentingen en visums. Als u nog anderen vragen heeft, staan we altijd klaar om u te helpen.

Oeganda – Reisinformatie
Oeganda – Reisinformatie

Oeganda – Reisinformatie

Op deze pagina vindt u antwoorden op alle praktische vragen die u zou kunnen hebben in verband met het boeken van één van onze vakanties naar Oeganda. Lees meer over bijvoorbeeld weersomstandigheden, inentingen en visums. Als u nog anderen vragen heeft, staan we altijd klaar om u te helpen.

KLIMAAT

Beste reistijd

Oeganda is het hele jaar door te bezoeken. Het land ligt dicht bij de evenaar en door de hoge ligging boven zeeniveau is de temperatuur het hele jaar door redelijk stabiel.

Bergtochten en gorilla-tracking zijn het hele jaar door mogelijk, maar zijn uitdagender tijdens de regenseizoenen (september tot november & maart tot mei). Er is echter geen verdere reden om bang te zijn voor de regenseizoenen. De zon schijnt vaak en de regen valt meestal ’s nachts en in de vroege ochtenduren.

Weerstatistieken
JAN
FEB
MAR
APR
MEI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Dagtemp.
27
27
27
26
26
25
25
25
26
26
26
26
Nachttem.
17
17
18
18
18
17
16
16
16
17
17
17
Neerslag in mm
89
72
160
198
206
93
61
69
110
117
141
112
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

U dient uiteraard uw paspoort mee op reis te nemen.

Nederlandse staatsburgers moeten een geldig visum hebben voor Oeganda.

Goedkeuring van een visum moet van tevoren online worden aangevraagd op https://visas.immigration.go.ug/. De goedkeuring moet worden afgedrukt en worden meegenomen naar Oeganda. Het visum zelf wordt pas bij aankomst in Oeganda verstrekt. Een visum kost 50 USD per persoon.

Het kan tot 7 dagen duren voordat u de goedkeuring van het visum ontvangt. We raden u dan ook aan om tijdig een aanvraag in te dienen. Als u binnen 7 dagen niets heeft gehoord, raden we u aan contact op te nemen met de Oegandese ambassade die ook een visum kan verstrekken.

  • Uw paspoort moet nog 6 maanden nadat u het land heeft verlaten geldig zijn.
    • Er moet in het paspoort plek zijn voor aankomst-/vertrekstempels.
    • U moet een inreis- en uitreisformulier invullen.

De visum- en paspoortregels kunnen op korte termijn worden gewijzigd. We raden u dan ook aan de regels te controleren op www.nederlandwereldwijd.nl en brussels.mofa.go.ug

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

In Oeganda is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u een afgedrukt exemplaar van uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

In Oeganda wordt de USD als de lokale valuta gebruikt, maar u kunt ook met euro en Britse pond betalen. We raden u aan om een klein bedrag in USD bij u te hebben (briefjes van 1 tot 5 dollar), aangezien dit het meest gangbaar op markten en bij het betalen van fooien en dergelijke is.

 

Fooien

In Oeganda is het gebruikelijk om gidsen, chauffeurs en portiers een fooi te geven. Er wordt fooi verwacht, maar u beslist zelf hoeveel fooi u geeft.

Als vuistregel kunt u het volgende aanhouden:

  • 15 USD per persoon voor de portier van chimpansee- en gorillatochten
  • 20 USD per persoon voor de hoofdgids van chimpansee- en gorillatochten
  • 5 USD per persoon voor de gids van andere activiteiten
  • 10 USD per persoon per dag aan uw chauffeur
  • 1-2 USD voor elk stuk bagage dat de portier voor u het hotel in draagt
  • 10% in bars en restaurants (maar niet in hotels waar maaltijden zijn inbegrepen)
  • 2 USD per dag aan kamermeisjes

We adviseren u de fooi voor uw gids/chauffeur aan het einde van uw reis te overhandigen, bij voorkeur in een gesloten envelop.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

De meeste hotels en lodges worden door eigen generatoren van elektriciteit voorzien. Deze worden gewoonlijk uitgezet na middernacht. De stroomspanning is 240 Volt. Voor het gebruik van de stopcontacten heeft u een driepolige stekker nodig. Houd er rekening mee dat er niet altijd voldoende stroom is voor bijvoorbeeld een föhn.

In de hotelbeschrijvingen op onze website staat of er wifi is in de hotels. Houd er rekening mee dat de verbinding weg kan vallen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

We raden aan uw bagage in zachte reistassen mee te nemen als u tijdens uw reis op safari gaat. De bagageruimte van de safariwagens kunnen beter met zachte tassen dan koffers worden gevuld. Het is vooral moeilijk om harde koffers een plaatsje in de safariwagen te geven. Vermijd daarom zoveel mogelijk harde koffers mee te nemen.

We raden u ook aan lichte en lichtgekleurde kleding mee te nemen voor de safaritochten en felle kleuren zoveel mogelijk te vermijden. Neem lange broeken en shirts met lange mouwen mee die na zonsondergang tegen de muggen en eventueel overdag tegen de zon beschermen. In verband met de muggen kunt u ‘s avonds beter niet op blote voeten lopen.

Neem ook een zaklampje en extra batterijen mee voor als de stroom is uitgeschakeld.

Als u in Oeganda op gorilla-tracking gaat, dan raden wij u aan om meerdere laagjes kleding aan te doen, omdat de temperatuur in de loop van de dag nogal varieert. Daarnaast is het een voordeel om waterdichte wandelschoenen te dragen, waarop u urenlang kunt lopen en waarmee u steile hellingen kunt beklimmen. Waterdichte handschoenen en een lichte regenjas om uw handen en armen te beschermen tegen scherpe takken zijn ook een goed idee om mee te nemen.

Let op: gebruik, import en productie van plastic zakjes/tasjes die wij in ons dagelijks leven gebruiken, is verboden in Oeganda. We raden u daarom aan geen plastic zakjes/tasjes te gebruiken bij het inpakken van uw bagage. Gebruik in plaats hiervan stoffen tasjes of ander waterdicht materiaal dat niet van plastic is gemaakt.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische vliegtickets (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact overeen moet komen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je programma, houd er dan rekening mee dat de toegestane bagage kan verschillen van je buitenlandse vlucht. Het is meestal wel mogelijk om ter plekke te betalen voor extra bagage.

Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan om harde koffers in te checken op binnenlandse vluchten. Je koffer moet gemaakt zijn van een zacht materiaal dat gemakkelijker in te laden is. Je mag ook geen trolleys meenemen als handbagage op lokale binnenlandse vluchten.

Als u bij aankomst in Oeganda bijvoorbeeld handbagage in plastic zakjes/tasjes draagt, wordt u verzocht deze tasjes in te leveren. Dit geldt ook voor plastic zakjes/tasjes uit taxfreewinkels.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

U moet een inreis- en uitreisformulier invullen. Neem een pen mee! Bij het punt waar u het adres in Oeganda moet invullen, schrijft u de naam van het hotel/de lodge waar u het eerst overnacht.

 

Douane:
Nadat u uw bagage bij de bagageband heeft opgehaald, moet u door de douane. Heeft u niets aan te geven, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan, maar heeft u wel iets aan te geven, is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat.

We attenderen u erop dat u zelf verantwoordelijk voor het controleren van de douanevoorschriften van het land.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

 

U gaat met een auto met vierwielaandrijving op safari. Tijdens de safari kan bij alle auto’s het dak open. In een auto is ruimte voor maximaal 7 personen.

Gorilla-tracking

Berggorilla’s zijn wilde dieren die vrij kunnen bewegen. Het kan daarom niet worden gegarandeerd dat u de dieren zult zien op de dag dat u eropuit trekt. De kans dat u de gorilla’s ziet is echter heel groot.

De oorspronkelijke datum van gorilla permits (gorilla-vergunningen) kan niet worden gewijzigd. Ze worden ook niet gerestitueerd als u helaas geen gorilla’s heeft gezien.

Als u ziek bent, mag u niet mee om gorilla’s te gaan spotten. De gidsen bepalen uiteindelijk of een gast gezond genoeg is om mee te kunnen gaan. Kosten voor gorilla permits, eten en verblijf worden bij ziekte niet gerestitueerd.

We raden u aan tijdig voor vertrek te boeken, om er zeker van te zijn dat u een gorilla-vergunning krijgt voor uw gorilla-tracking.

Uw vergunning is inbegrepen bij de prijs en alleen geldig op de dag dat u op gorilla-tracking gaat.

De minimumleeftijd om mee te gaan op gorilla-tracking is 15 jaar.

Houd er rekening mee dat de tocht lichamelijk inspannend kan zijn. De gorilla-tracking duurt tussen de 1 en 9 uur. We denken dat u ongeveer 1 uur samen met de gorilla’s doorbrengt.

U moet een kleine rugzak met water, snacks, extra kleding, uw paspoort en een zaklamp meenemen. Aan het begin van de tracking kunt u een drager inhuren die uw rugzak voor u kan dragen en u kan helpen op de moeilijkste stukken van de tocht.

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijvoorbeeld als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00