Beste reistijd
Nieuw-Zeeland heeft een mild en afwisselend klimaat dat per seizoen en per regio verschilt. Omdat het land op het zuidelijk halfrond ligt, zijn de seizoenen tegenovergesteld aan die van Europa. Hier valt de zomer tussen december en februari, de herfst van maart tot mei, de winter van juni tot augustus en de lente van september tot november.
Langs de kust zijn de temperaturen het hele jaar door over het algemeen mild, terwijl het binnenland van het Zuidereiland en hoger gelegen gebieden ’s winters aanzienlijk kouder kunnen zijn, vaak met sneeuwval. Het Noordereiland is doorgaans warmer dan het Zuidereiland, en het uiterste noorden kent ’s zomers zelfs een subtropisch klimaat.
Regen kan het hele jaar door vallen, maar de hoeveelheid verschilt sterk per regio. De westkust van het Zuidereiland behoort tot de natste gebieden van Nieuw-Zeeland, terwijl de oostkust meestal droger is en meer zonuren telt.
Het weer kan vooral in bergachtige streken snel omslaan, dus het is verstandig om altijd op zon, wind én regen voorbereid te zijn – welk seizoen het ook is. Er wordt vaak gezegd dat je in Nieuw-Zeeland alle vier de seizoenen op één dag kunt meemaken.
Hier vindt u de gemiddelde temperaturen en neerslag voor een aantal steden in Nieuw-Zeeland:
Noordereiland (Auckland – Rotorua – Wellington):
Weercijfers voor Auckland: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 23 | 23 | 22 | 20 | 17 | 15 | 14 | 15 | 16 | 17 | 19 | 21 |
Gemiddelde min. temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 11 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Neerslag in mm | 67 | 59 | 67 | 78 | 93 | 101 | 109 | 100 | 89 | 75 | 70 | 84 |
Weercijfers voor Rotorua: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 23 | 23 | 21 | 18 | 14 | 12 | 11 | 13 | 14 | 16 | 19 | 21 |
Gemiddelde min. temp. | 12 | 12 | 11 | 9 | 7 | 5 | 4 | 5 | 6 | 7 | 9 | 11 |
Neerslag in mm | 57 | 45 | 46 | 57 | 61 | 77 | 73 | 74 | 66 | 58 | 52 | 82 |
Weercijfers voor Wellington: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 19 | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 12 | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 |
Gemiddelde min. temp. | 15 | 15 | 14 | 12 | 11 | 9 | 8 | 8 | 9 | 10 | 12 | 14 |
Neerslag in mm | 53 | 51 | 58 | 72 | 77 | 92 | 90 | 83 | 67 | 77 | 66 | 65 |
Zuidereiland (Christchurch – Nelson/Abel Tasman NP – Queenstown – Franz Josef – Dunedin):
Weercijfers voor Christchurch: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 22 | 22 | 20 | 17 | 14 | 11 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gemiddelde min. temp. | 12 | 12 | 10 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | 11 |
Neerslag in mm | 36 | 34 | 37 | 46 | 43 | 50 | 45 | 44 | 32 | 47 | 41 | 44 |
Weercijfers voor Nelson/Abel Tasman NP: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 21 | 21 | 20 | 17 | 14 | 12 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gemiddelde min. temp. | 13 | 13 | 11 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 6 | 7 | 9 | 12 |
Neerslag in mm | 93 | 72 | 82 | 97 | 102 | 112 | 96 | 104 | 103 | 111 | 95 | 106 |
Weercijfers voor Queenstown: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 16 | 17 | 15 | 11 | 8 | 5 | 4 | 5 | 7 | 10 | 13 | 16 |
Gemiddelde min. temp. | 6 | 6 | 5 | 3 | 1 | -2 | -2 | -2 | -1 | 1 | 3 | 6 |
Neerslag in mm | 59 | 62 | 40 | 52 | 48 | 29 | 50 | 38 | 36 | 64 | 68 | 71 |
Weercijfers voor Franz Josef: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 13 | 14 | 16 |
Gemiddelde min. temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 8 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Neerslag in mm | 231 | 149 | 224 | 210 | 228 | 200 | 198 | 219 | 258 | 269 | 243 | 237 |
Weercijfers voor Dunedin: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 16 | 16 | 15 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Gemiddelde min. temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 9 | 7 | 6 | 7 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Neerslag in mm | 34 | 43 | 25 | 27 | 29 | 25 | 25 | 24 | 16 | 36 | 40 | 34 |
Paspoort & visum
Als Nederlandse staatsburger heeft u een geldig paspoort én een NZeTA-reistoestemming nodig om naar Nieuw-Zeeland te reizen.
De vervaldatum van uw paspoort moet minimaal drie maanden na de datum van vertrek uit Nieuw-Zeeland liggen.
Als u onderweg naar of terug van Nieuw-Zeeland via een ander land reist, controleer dan ook de toelatingseisen van dat land. Veel landen vereisen dat uw paspoort nog minimaal zes maanden geldig is na uw verblijf – zelfs als u alleen overstapt op een ander vliegtuig en de immigratie niet passeert.
Let op: Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren of u een visum nodig heeft voor eventuele luchthavens waar u tijdens uw reis overstapt.
NZeTA:
Voor Nederlanders is het niet nodig om voor een verblijf tot drie maanden een visum aan te vragen voor Nieuw-Zeeland, aangezien Nederland op de lijst van visumvrije landen staat. U dient echter wel vooraf toestemming te krijgen via de New Zealand Electronic Travel Authority (NZeTA).
De eenvoudigste, snelste en voordeligste manier om een aanvraag te doen, is via de officiële mobiele app: NZeTA. U kunt ook online een aanvraag indienen via deze link: https://nzeta.immigration.govt.nz/
Houd de volgende gegevens en documenten bij de hand wanneer u uw aanvraag start:
- Paspoort (het paspoort waarmee u naar Nieuw-Zeeland reist. Controleer altijd tijdig de geldigheid)
- Creditcard (voor de betaling van de NZeTA, die 17 NZD kost via de app, of 23 NZD via de website. Daarnaast betaalt u een IVL-toeslag van 100 NZD. Zie het kopje ‘reisdocumenten’ op deze pagina voor meer informatie.)
- Als u de aanvraag via uw mobiele telefoon doet, kunt u eenvoudigweg de camera van uw telefoon gebruiken om een foto te maken.
De NZeTA is twee jaar geldig voor verblijven in Nieuw-Zeeland van maximaal drie maanden per keer (of maximaal zes maanden per keer voor burgers van het Verenigd Koninkrijk). De verwerking duurt ongeveer 72 uur, maar we raden aan uw aanvraag ruim vóór vertrek te starten. Uw goedgekeurde NZeTA ontvangt u per e-mail en u dient deze mee te nemen naar Nieuw-Zeeland.
Lees hier meer over het aanvraagproces en belangrijke informatie over geldige foto’s.
Lees hier meer over de voorwaarden waaraan uw NZeTA-aanvraag moet voldoen en bekijk de lijst met landen waarvan de burgers visumvrij zijn en een NZeTA kunnen aanvragen.
Visumregels kunnen op korte termijn wijzigen. Wij adviseren u daarom om de immigratiewebsite van de Nieuw-Zeelandse overheid goed in de gaten te houden.
Bent u geen Nederlandse staatsburger of twijfelt u over de inreisvoorwaarden voor Nieuw-Zeeland? Neem dan contact op met de Nieuw-Zeelandse Ambassade in Den Haag. Vergeet niet: het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regelgeving vóór vertrek te controleren.
U vindt ook nuttige informatie op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Reisdocumenten
Voor vertrek kunt u hier onze app downloaden, waarin u uw reisdocumenten en de contactgegevens van TourCompass en onze lokale partners vindt.
In de app heeft u toegang tot uw vouchers, die u tijdens uw reis moet tonen. Op iedere voucher vindt u essentiële informatie met betrekking tot bijvoorbeeld autohuur (indien van toepassing), treintickets, hotels en excursies.
Lees iedere voucher vooraf zorgvuldig door en zorg dat u op tijd op de aangegeven verzamelpunten aanwezig bent.
Het is belangrijk dat u uw dag-tot-dag programma voor uw reis meeneemt. Hierin vindt u het dagelijkse programma inclusief essentiële informatie voor elke dag. Het programma is een handige gids die ervoor zorgt dat u het maximale uit uw reis haalt en alle hoogtepunten beleeft.
Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL):
Nieuw-Zeeland heft een verplichte bijdrage voor bezoekers, de International Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL). Deze wordt in rekening gebracht wanneer u uw NZeTA reistoestemming aanvraagt en betaalt.
De bijdrage bedraagt momenteel 100 NZD per persoon. Met deze heffing worden natuurbescherming en infrastructuurprojecten in Nieuw-Zeeland gefinancierd.
Bij aankomst in Nieuw-Zeeland kan gevraagd worden om een betaalbewijs van deze bijdrage te tonen.
New Zealand Traveller Declaration (NZTD):
Alle reizigers zijn verplicht om een New Zealand Traveller Declaration (NZTD) in te vullen. Dit digitale formulier vraagt naar gegevens over uw reis, douane, toegang en biosecurity. U vult het formulier online in via https://app.travellerdeclaration.govt.nz/#/ of via de NZTD-app.
Het formulier kan tot 24 uur voor vertrek naar Nieuw-Zeeland worden ingevuld.
Houd bij het invullen van de aanvraag het volgende bij de hand:
- Uw paspoort
- Vluchtgegevens
- Contactgegevens
- Immigratiestatus (NZeTA)
- Details van de items die u het land binnenbrengt
Nadat u het formulier heeft ingevuld, ontvangt u een e-mail met een referentienummer. Dit nummer gebruikt u als u later gegevens wilt aanpassen. U hoeft niets uit te printen. Uw formulier wordt namelijk automatisch gekoppeld aan uw paspoortnummer.
Meer informatie over het formulier vindt u hier.
Weet u niet zeker hoe het invullen werkt? Hier vindt u een video waarin de verschillende stappen uitgelegd worden.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met uw huisarts of de GGD voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijzen & fooien
Valuta:
De munteenheid in Nieuw-Zeeland is de Nieuw-Zeelandse dollar. De actuele wisselkoers voor de Nieuw-Zeelandse dollar vindt u hier.
Visa en Mastercard worden vrijwel overal in Nieuw-Zeeland geaccepteerd. Contant geld opnemen kan eenvoudig bij banken en pinautomaten door het hele land.
Prijzen:
Wilt u een indruk krijgen van het algemene prijsniveau in het land? Bekijk het hier.
Fooien:
Fooien geven is in Nieuw-Zeeland niet gebruikelijk – ook niet in restaurants of bars. Heeft u echter een geweldige ervaring met een gids gehad, of uitzonderlijke service ontvangen in een restaurant, dan wordt een kleine fooi op prijs gesteld, maar het is volledig vrijblijvend.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefonie, wifi & elektriciteit
Bellen & wifi:
Mobiele data en roaming kunnen in het buitenland erg prijzig zijn als dit niet standaard in uw abonnement zit. Wij adviseren om contact op te nemen met uw provider om te controleren welke diensten binnen uw abonnement vallen en wat de kosten zijn voor verschillende bestemmingen.
Is internationale data en roaming niet inbegrepen in uw abonnement? Maak dan vooral gebruik van de gratis wifi in uw hotel of restaurants. Zo kunt u kosteloos bellen en berichten sturen naar huis via bijvoorbeeld Facetime, Messenger en WhatsApp.
Wilt u tijdens uw reis overal online blijven? Koop dan bij aankomst in Nieuw-Zeeland eenvoudig een lokale simkaart, die u in plaats van uw eigen simkaart in uw telefoon plaatst. Zo heeft u tijdens uw reis een Nieuw-Zeelands telefoonnummer en beschikt u over een lokale dataverbinding. Is uw tegoed op? Dan kunt u dit gemakkelijk onderweg aanvullen.
Tegenwoordig kunt u voor de meeste telefoons ook een eSIM aanschaffen. Hiermee hoeft u uw eigen simkaart niet te vervangen en kunt u tijdens uw reis gewoon gebruikmaken van mobiele data. Bestel de eSIM vóór vertrek en activeer deze direct bij aankomst in Nieuw-Zeeland.
Lees meer over hoe u verbonden blijft tijdens het reizen in onze blog hier.
Elektriciteit:
In Nieuw-Zeeland is de netspanning 230–240 volt wisselstroom bij een frequentie van 50 Hz. De stopcontacten zijn van het type I – een platte stekker met drie pinnen: twee schuine pinnen en een verticale aardingspin. Vergeet niet een passende adapter mee te nemen.
Paklijst
Zorg ervoor dat u belangrijke en essentiële items altijd in uw handbagage houdt. Denk bijvoorbeeld aan uw paspoort, visum, vaccinatieboekje, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon en, indien van toepassing, medische gegevens of noodzakelijke medicatie.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Hier kunt u meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Houd er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over mogelijkheden passend bij uw situatie.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (E-tickets).
Het is belangrijk om de spelling van uw naam goed te controleren, want de naam op uw boeking moet exact overeenkomen met die in uw paspoort. Moet er iets worden aangepast? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat de luchtvaartmaatschappij kosten kan rekenen voor het wijzigen van een naam.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst u bij het inchecken een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u specifieke wensen? Dan kunt u zelf via de website of app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor stoelreserveringen.
De periode waarin luchtvaartmaatschappijen stoelreserveringen openen, verschilt, maar meestal kunt u vanaf het moment van boeken tot uiterlijk 48 uur voor vertrek stoelen reserveren.
Let op: de luchtvaartmaatschappij heeft altijd de volledige controle over de stoelindeling in het vliegtuig en behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in uw stoelreservering.
Wanneer u vooraf geen stoel reserveert, zal de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken een stoel voor u toewijzen.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en boekingsreferentie nodig. Deze vindt u op uw dag-tot-dag programma.
Wij raden aan om de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te downloaden. Via deze app kunt u meestal 24 tot 48 uur voor vertrek online inchecken. Ook blijft u zo eenvoudig op de hoogte van eventuele wijzigingen in uw vlucht en andere belangrijke reisinformatie.
Let op: de daadwerkelijke vertrektijden van uw vlucht kunnen afwijken van de tijden die staan vermeld op het dag-tot-dag programma dat u bij het boeken van uw reis heeft ontvangen. De vluchtinformatie in de app van de luchtvaartmaatschappij of op hun officiële website is altijd leidend.
Op de luchthaven
Wij adviseren om minstens 2 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Voor de meest actuele informatie kunt u het beste kort voor vertrek de website van de luchthaven raadplegen.
Bagage
Wij werken samen met verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. Raadpleeg daarom voor de exacte regels met betrekking tot handbagage en ruimbagage altijd de website of app van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Als uw dag-tot-dag programma binnenlandse vluchten bevat, houd er dan rekening mee dat de bagagevrijstelling kan afwijken van die bij internationale vluchten. In de meeste gevallen is het mogelijk om ter plaatse extra bagage bij te kopen indien nodig.
Vertraagde bagage
Als uw bagage vertraagd is, meldt u dit direct bij aankomst bij het personeel op de luchthaven in de bagagehal.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft tijdens het invullen van het PIR-formulier (Property Irregularity Report).
Let erop dat u de bagagehal op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
Indien uw bagage vertraagd is, verzoeken wij u vriendelijk om contact op te nemen met onze lokale partner ter bevestiging dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht uw vluchtreservering vóór vertrek gewijzigd worden, dan nemen wij uiteraard contact met u op om u te informeren.
Wordt uw vlucht vertraagd nadat u heeft ingecheckt, dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw vlucht. Meestal regelen zij de eerstvolgende beschikbare vertrektijd en, indien nodig, verzorgt de maatschappij maaltijden en overnachting.
Onze lokale partner houdt alle wijzigingen in aankomsttijden nauwlettend in de gaten en zal uiteraard aanwezig zijn om u te ontvangen, ook als uw vlucht vertraging heeft.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u eerst door de immigratie. Hier worden uw paspoort, reisdocumenten en eventueel benodigde visa gecontroleerd. Op veel plaatsen wordt u gevraagd vingerafdrukken te laten nemen en wordt er een foto gemaakt voor biometrische identificatie. Ook kunnen er vragen gesteld worden over uw reisplannen in het land en het adres waar u zult verblijven.
Douane:
Nadat u de immigratie bent gepasseerd en uw bagage heeft opgehaald, moet u langs de douane. Heeft u niets aan te geven, volg dan de route ‘Niets aan te geven’. Moet u wel iets aangeven, dan is het belangrijk dat u doorloopt naar de balie ‘Aangeven’. U bent zelf verantwoordelijk voor het op de hoogte zijn van de douaneregels van het land waar u naartoe reist.
Als u naar Nieuw-Zeeland reist, houd er dan rekening mee dat u verplicht een formulier moet invullen: de New Zealand Traveller Declaration (NZTD). Hierop staan onder andere vragen over goederen die u mogelijk bij de douane moet aangeven. Nieuw-Zeeland hanteert strikte regels voor wat u wel en niet mag invoeren. Meer informatie over dit formulier vindt u onder het kopje ‘Reisdocumenten’.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur met een TourCompass-bord, die u hartelijk welkom heet.
Mocht u uw gids/chauffeur onverwacht niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze lokale partner via het noodnummer dat vermeld staat in uw reisdocumenten.
In- en uitchecken in hotels
Standaard is het inchecken meestal mogelijk vanaf 14.00 uur; u kunt doorgaans niet eerder op uw kamer terecht. Wilt u eerder inchecken, dan kunt u deze service tijdens het boeken van uw reis reserveren. Hier zijn wel bijkomende kosten aan verbonden.
Bij het inchecken zal de receptionist doorgaans uw creditcard registreren en eventueel een bedrag reserveren. Dit is geen extra betaling, maar een gebruikelijke procedure bij hotels om eventuele uitgaven – zoals van de minibar – te dekken. Indien u hiervan geen gebruik maakt, wordt het gereserveerde bedrag bij uitchecken automatisch teruggestort.
Het komt vaak voor dat hotels een kopie van uw paspoort maken. In sommige gevallen is dit verplicht gesteld door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek ligt de standaard uitchecktijd rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond uw reis vervolgt, kunt u uw bagage in het hotel achterlaten tot het tijd is om te vertrekken. Wenst u een late check-out, dan kan dit vaak vooraf geregeld worden tegen een meerprijs bij de boeking van uw reis.
Type reis & vervoer
Bij onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, afgesloten wegen of andere problemen, kan het nodig zijn om de volgorde van bezienswaardigheden of activiteiten op het dagschema aan te passen.
In Nieuw-Zeeland kunt u ervoor kiezen om van de ene naar de andere plek te reizen met een sightseeing transfer onder begeleiding van een gids, of u kunt het land op eigen tempo verkennen met een huurauto. Wie wil, kan zelfs beide vormen van vervoer combineren.
Sightseeing transfer:
Hier reist u tussen bestemmingen in kleine, internationale groepen onder leiding van een lokale gids. Uw gids laat u niet alleen de belangrijkste hoogtepunten zien, maar neemt u ook mee naar verborgen pareltjes en deelt onderweg boeiende verhalen. Wij noemen dit de sightseeing transfer – een manier van rondreizen met interessante stops onderweg, waarmee u het maximale uit uw reis haalt en volop kunt genieten van alle ervaringen die u te wachten staan.
Rijden in Nieuw-Zeeland:
Tijdens sommige van onze reizen in Nieuw-Zeeland reist u geheel of gedeeltelijk met een self-drive reis. Nieuw-Zeeland is een overzichtelijk land voor een self-drive avontuur en met uw eigen huurauto bepaalt u zelf waar en wanneer u onderweg wilt stoppen: een fantastisch gevoel van vrijheid.
In Nieuw-Zeeland werken wij samen met AVIS autoverhuur. Let op de volgende belangrijke punten als u een auto huurt in Nieuw-Zeeland:
- De minimale leeftijd om een auto te huren is 21 jaar. Er geldt geen maximale leeftijd voor autohuur.
- Bij het ophalen van uw huurauto moet u een fysiek paspoort en rijbewijs tonen. Indien uw rijbewijs niet in het Engels is, dient u een Internationaal Rijbewijs aan te vragen en deze samen met uw fysieke rijbewijs mee te nemen (tijdelijke rijbewijzen worden niet geaccepteerd).
- Bij aanvang van de autohuur wordt er een borg van ongeveer 100 NZD gevraagd. Dit bedrag wordt gereserveerd of in rekening gebracht op uw creditcard of betaalpas*. De kaart moet op naam staan van de hoofdbestuurder en u dient de fysieke kaart mee te nemen (een digitale versie volstaat niet). Na afloop van de huurperiode wordt de borg weer vrijgegeven.
Als u extra diensten rechtstreeks bij AVIS aanschaft, wordt de betaling eveneens afgeschreven van uw pinpas of creditcard. Houd er rekening mee dat er bij betaling met een creditcard een toeslag van 2–3% van het transactietotaal kan worden gerekend.
*Als u een pinpas meeneemt, dient dit een Visa of MasterCard te zijn, waarop de naam van de huurder duidelijk vermeld staat. - Onze autohuur is inclusief: allriskverzekering zonder eigen risico (LDW), pechhulp bij technische mankementen, dekking voor schade aan banden en buitenspiegels, ongelimiteerd aantal kilometers, en eventueel van toepassing zijnde eenrichtingshuurtarieven.
- Een GPS is niet inbegrepen bij de autohuur. Wij raden u aan bij aankomst een Nieuw-Zeelandse simkaart met databundel aan te schaffen, zodat u tijdens uw reis navigatiediensten zoals Google Maps kunt gebruiken.
U kunt ook een eSIM voor uw telefoon aanschaffen. Meer informatie vindt u op deze pagina, in het onderdeel ‘telefonie in Nieuw-Zeeland’.
Let op: in tegenstelling tot veel andere landen is een verplichte WA-verzekering (aansprakelijkheidsverzekering) bij autohuur in Nieuw-Zeeland niet standaard inbegrepen. Dit komt doordat het land een door de overheid beheerd verzekeringssysteem kent, de Accident Compensation Corporation (ACC). Dit systeem dekt iedereen in Nieuw-Zeeland – ook toeristen – voor persoonlijk letsel als gevolg van een ongeval, en werkt volgens het no-fault principe (zonder schuldvraag). - Optionele verzekeringen: U kunt ter plaatse extra pechhulp afsluiten, die ook kosten dekt die niet technisch van aard zijn – bijvoorbeeld als u uw autosleutels verliest, een band moet verwisselen, beschadigde buitenspiegels en meer.
- Kinderzitjes dienen gelijktijdig met het boeken van uw reis te worden besteld. U betaalt echter pas ter plaatse wanneer u uw auto in Nieuw-Zeeland ophaalt. Lees hier meer. De prijzen vindt u in het huuroverzicht via de onderstaande link.
- U kunt bij het ophalen van uw auto ter plaatse extra bestuurders toevoegen. Echtgenotes en partners kunnen kosteloos als extra bestuurder worden toegevoegd. Zie de voorwaarden en prijzen in het huurcontract, waarvan wij hieronder een link hebben toegevoegd.
- Huurauto’s mogen uitsluitend worden bestuurd op officiële geasfalteerde wegen en grindwegen. Rijden op stranden of door beken, dammen, rivieren of overstroomde gebieden is niet toegestaan.
Op het Zuidereiland mag u niet rijden op Skippers Road: een smalle bergweg nabij Queenstown.
Op het Noordereiland is rijden op Ninety Mile Beach niet toegestaan. - Als u zich niet aan de voorwaarden van het huurcontract houdt of de Nieuw-Zeelandse wet overtreedt, vervalt uw verzekeringsdekking. U kunt het volledige huurcontract hier lezen voor 2025/26.
- U kunt de verschillende automodellen hier bekijken.
- Handige links voor uw self-drive avontuur
-
- Verkeer en wegomstandigheden:
Blijf op de hoogte van de actuele weg- en veiligheidsomstandigheden via de NZ Transport Agency (NZTA): https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions
Hier vind je onder andere informatie over de twee passen, Haast Pass en Arthurs Pass: https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions/west-coast
Hier vind je ook specifieke informatie over de route naar Milford Sound: https://www.nzta.govt.nz/projects/sh94-milford-road/sh94-milford-road-status - Toeristeninformatie – i-SITE:
In heel Nieuw-Zeeland vind je de officiële i-SITE-centra, waar je lokale inspiratie, tips en advies kunt krijgen voor je belevenissen. Vind het dichtstbijzijnde centrum hier: https://www.isite.nz/find-an-isite - Natuur en nationale parken:
Op de website van het Department of Conservation vind je veel nuttige informatie over nationale parken, wandelroutes, dieren in het wild en nog veel meer: https://www.doc.govt.nz/
- Verkeer en wegomstandigheden:
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback & contact
Het geluk van onze gasten staat bij ons altijd voorop, dus we horen graag van u als u weer thuis bent. Stuur een e-mail naar info@tourcompass.nl of bel ons op 020 – 369 07 90.