Marokko – Reisinformatie

ZEKERHEIDSGARANTIE - LEES HIER MEER
KLIMAAT

Beste reistijd

Marokko ligt in Noord-Afrika en kent een gevarieerd klimaat, afhankelijk van de regio en het seizoen. Langs de Atlantische en Middellandse Zeekust is het klimaat over het algemeen mild, met warme zomers en koelere winters. Landinwaarts en in de bergen zijn de temperatuurschommelingen groter.

In de kustgebieden geniet u het hele jaar door van aangename temperaturen, terwijl het in het binnenland tijdens de zomer extreem heet kan worden – in steden als Marrakech en de woestijn loopt de temperatuur vaak op tot boven de 40°C. In de bergen, en dan vooral in het Atlasgebergte, kunnen de winters koud en besneeuwd zijn, en zelfs ’s zomers kunnen de avonden fris aanvoelen.

De lente (maart–mei) en de herfst (september–november) worden vaak beschouwd als de beste periodes om Marokko te bezoeken. De temperaturen zijn dan aangenamer en het weer is over het algemeen stabiel. In de zomermaanden (juni–augustus) kan het binnenland erg heet worden, terwijl het aan de kust prettig mild blijft. In de winter (december–februari) is het koeler, vooral in de bergen en ’s nachts in de woestijn.

Gemiddelde temperaturen en neerslag voor een aantal Marokkaanse steden vindt u hier:

Weerstatistieken voor Agafay: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 16 17 20 23 26 30 34 34 29 25 20 17
Gemiddelde min. temp. 3 4 7 9 12 16 19 19 16 13 7 4
Neerslag in mm 38 40 48 44 23 6 1 4 20 37 40 32
Weerstatistieken voor Casablanca: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 17 18 21 22 24 27 29 29 27 25 21 19
Gemiddelde min. temp. 9 9 11 13 15 18 19 20 19 17 12 10
Neerslag in mm 45 41 38 32 19 3 0 1 12 34 52 47
Weerstatistieken voor Chefchaouen: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 14 15 17 18 22 27 31 31 27 22 17 14
Gemiddelde min. temp. 5 5 7 8 12 15 18 19 16 13 9 6
Neerslag in mm 289 256 147 40 16 7 8 6 8 31 87 189
Weerstatistieken voor Fes: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 16 17 20 22 27 31 35 35 31 26 20 17
Gemiddelde min. temp. 5 5 8 10 13 17 20 21 18 14 9 6
Neerslag in mm 58 58 65 66 50 18 4 8 33 61 70 56
Weerstatistieken voor Marrakech: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 18 20 23 25 28 32 36 36 31 27 22 19
Gemiddelde min. temp. 4 5 8 10 13 17 19 19 17 14 8 5
Neerslag in mm 35 33 41 37 19 8 3 7 14 25 37 29
Weerstatistieken voor Merzouga: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 17 20 25 29 33 38 42 41 35 29 22 18
Gemiddelde min. temp. 4 7 11 15 19 23 27 27 22 17 10 5
Neerslag in mm 5 7 6 3 3 1 1 2 6 8 6 5
Weerstatistieken voor Mhamid: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 21 23 28 32 36 41 45 43 37 32 26 22
Gemiddelde min. temp. 7 10 14 18 22 26 29 29 25 19 13 9
Neerslag in mm 3 8 4 2 2 1 1 2 4 10 6 5
Weerstatistieken voor Nkob: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 17 18 22 26 30 35 38 37 33 27 21 17
Gemiddelde min. temp. 4 6 10 13 17 21 25 24 20 15 9 5
Neerslag in mm 8 17 13 8 7 6 3 7 13 22 15 10
Weerstatistieken voor Ouarzazate: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 16 18 21 25 29 33 37 36 31 26 20 16
Gemiddelde min. temp. 2 3 6 10 13 17 20 20 16 12 7 3
Neerslag in mm 9 14 14 4 3 3 1 2 7 16 13 10
Weerstatistieken voor Rabat: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 17 18 20 21 24 26 28 29 27 25 20 18
Gemiddelde min. temp. 9 10 11 13 15 18 20 21 18 17 13 11
Neerslag in mm 63 50 51 42 27 6 2 2 17 48 72 62
Weerstatistieken voor Tanger: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 16 16 18 20 23 27 29 30 27 24 19 17
Gemiddelde min. temp. 9 10 11 12 14 17 19 20 19 17 13 11
Neerslag in mm 77 66 62 55 30 6 1 2 28 70 85 92
Weerstatistieken voor Taroudant: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 21 22 26 28 31 34 39 39 34 30 25 22
Gemiddelde min. temp. 9 10 12 14 16 22 23 24 20 18 13 11
Neerslag in mm 29 34 34 23 18 9 1 2 11 28 41 42
Weerstatistieken voor Zagora: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 19 21 26 30 34 38 42 41 36 30 24 19
Gemiddelde min. temp. 7 9 12 16 20 24 27 27 23 18 12 8
Neerslag in mm 4 8 5 2 2 2 1 2 5 12 7 6
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS

Paspoort & visum

Als u de Nederlandse nationaliteit heeft, dient u in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort. Uw paspoort moet gedurende uw volledige verblijf in Marokko geldig zijn.

Met een Nederlands paspoort kunt u zonder visum tot 90 dagen in Marokko verblijven. Bij aankomst ontvangt uw paspoort een stempel, wat geldt als uw inreisvergunning.

Vooraf een visum aanvragen is niet nodig, en bij aankomst worden er geen administratieve kosten gerekend. Bij de paspoortcontrole kan gevraagd worden naar het adres van uw accommodatie in Marokko (bijvoorbeeld uw hotelreservering) en moet u uw retourticket of doorreisticket kunnen tonen.

Als u uw verblijf wilt verlengen tot langer dan 90 dagen, moet u minimaal 10 dagen vóór het verstrijken van uw toegestane verblijf bij een lokaal politiebureau een verlenging aanvragen.

Let op: Nederlandse verlengde paspoorten en noodpaspoorten mogen alleen worden gebruikt om vanuit Marokko terug naar Nederland te reizen, maar worden niet geaccepteerd voor toegang tot Marokko.

De regels rondom paspoorten en visa kunnen op korte termijn veranderen. Daarom raden wij aan om voor vertrek zowel de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken te raadplegen als de ambassade van Marokko, zodat u altijd beschikt over de meest actuele informatie.

Marokko – reizen met kinderen jonger dan 18 jaar

Als een kind met slechts één ouder reist, is schriftelijke toestemming vereist van de ouder die niet met het kind reist. Dit kan in de vorm van een gewaarmerkte volmacht en een ondertekende kopie van het paspoort. Dit geldt ook ondanks gezamenlijke voogdij. Het kind moet ook een geboorteakte meenemen die in het Engels is vertaald. Als één ouder is overleden, moet een in het Engels vertaalde overlijdensakte worden meegenomen.

Als het kind zonder ouders reist, gelden dezelfde regels als hierboven beschreven.

Houd er rekening mee dat een volmacht alleen geldig is als deze door een officiële instantie is gewaarmerkt. In Nederland kun je hiernaar vragen bij je gemeentekantoor of het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland. Je kunt contact opnemen met je gemeentekantoor voor een geboorteakte in het Engels.

Reisdocumenten

Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met uw huisarts of de GGD  voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten. Op onze pagina over verzekeringen vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

VOOR DE REIS

Valuta, prijsniveau & fooi

De munteenheid in Marokko is de Marokkaanse dirham (MAD). De actuele wisselkoers van de Marokkaanse dirham vindt u hier.

Visa en Mastercard worden bij de meeste hotels, restaurants en grotere winkels geaccepteerd. In alle grote steden vindt u ook geldautomaten. Toch is het handig om altijd wat contant geld bij u te hebben, vooral op markten en in kleine winkels waar u vaak niet met een betaalpas terechtkunt.

Prijsniveau:

Bekijk hier wat u gemiddeld kwijt bent in het land.

Fooien:

Fooien maken een vast onderdeel uit van de Marokkaanse cultuur en worden in veel situaties verwacht. In restaurants is het gebruikelijk om 5–10% aan de rekening toe te voegen, tenzij er al een servicekosten is inbegrepen. Kleine fooien voor hotelpersoneel, chauffeurs en gidsen zijn daarnaast heel normaal en worden ook erg gewaardeerd.

De volgende richtlijnen worden aangehouden:

  • Gids/chauffeur: 50–100 MAD per persoon per dag
  • Portier: 10–20 MAD per koffer
  • Schoonmaakpersoneel: 10–20 MAD per nacht
  • Lokale gidsen: 50–100 MAD, afhankelijk van de lengte van de tour
  • Restaurants: 5–10% van het totaalbedrag

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefonie & wifi:

Het gebruik van data en roaming in het buitenland kan duur zijn als dit niet inbegrepen zit in uw mobiele abonnement. Neem contact op met uw provider om te controleren welke diensten in uw pakket zijn opgenomen en wat de specifieke tarieven zijn voor uw reisbestemmingen.

Als uw abonnement geen internationale data en roaming bevat, raden wij aan gebruik te maken van de gratis wifi in uw hotel of in restaurants. Zo kunt u gratis bellen en berichten sturen naar het thuisfront via diensten als Facetime, Messenger of WhatsApp.

Bijna alle hotels bieden wifi aan, maar houd er rekening mee dat de verbinding soms traag of onbetrouwbaar kan zijn. Wilt u altijd online zijn? Dan kunt u bij aankomst in Marokko een lokale simkaart aanschaffen en deze in uw telefoon plaatsen in plaats van uw eigen simkaart. Zo krijgt u een Marokkaans telefoonnummer en heeft u tijdens uw gehele reis toegang tot data. U kunt uw databundel eenvoudig opwaarderen wanneer dat nodig is.

Voor de meeste telefoons is het tegenwoordig ook mogelijk om een eSIM aan te schaffen. Hiermee behoudt u uw eigen simkaart in het toestel en heeft u toch overal mobiele data tijdens uw reis. De eSIM moet vóór vertrek worden besteld en kan bij aankomst in Marokko geactiveerd worden.

Lees meer over hoe je online kunt gaan tijdens het reizen, op onze blog hier.

Elektriciteit:

In Marokko bedraagt de netspanning 220 volt (wisselstroom) bij een frequentie van 50 Hz. Stopcontacten zijn type C en E, zoals in het grootste deel van Europa. Reist u vanuit Nederland of België, dan kunt u uw elektrische apparaten doorgaans zonder adapter gebruiken.

Inpaklijst

Zorg ervoor dat u alle essentiële en onvervangbare spullen altijd in uw handbagage bewaart. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw paspoort, visum, vaccinatieboekje, creditcards, contant geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, informatie over uw gezondheid en eventuele belangrijke medicatie.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. De regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS

Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u online inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

We maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze reisbestemmingen. De exacte regels voor handbagage en ruimbagage kunt u controleren op de website of in de app van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Als uw dag-tot-dag programma binnenlandse vluchten omvat, let er dan op dat de bagagelimieten kunnen afwijken van die van uw internationale vlucht. Meestal is het altijd mogelijk om ter plaatse extra bagage bij te kopen indien nodig.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook in het geval uw vlucht vertraagd is, ophalen.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING

Immigratie & douane

Immigratie:

Na aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratiecontrole. Hier worden uw paspoort en eventuele vereiste inreisdocumenten of visa gecontroleerd. In veel landen worden uw vingerafdrukken genomen en wordt een foto gemaakt voor biometrische identificatie. Ook kan er gevraagd worden naar uw reisplannen in het land of moet u het adres van uw accommodatie opgeven.

Douane:

Na het passeren van de immigratie en het ophalen van uw bagage, gaat u verder naar de douane. Heeft u niets aan te geven, dan mag u via het ‘niets aan te geven’-kanaal verder. Heeft u wél iets aan te geven, neem dan altijd het ‘aangeven’-kanaal. Let erop dat u zelf verantwoordelijk bent om u op de hoogte te stellen van de douaneregels van het land waar u naartoe reist.

Aankomst

Wanneer u aankomt in de aankomsthal van de luchthaven, staat er een gids/chauffeur op u te wachten met een TourCompass-bord met uw naam erop. Deze zal u naar uw hotel brengen.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

Goed om te weten over etiquette in Marokko

Marokko is een overwegend islamitisch land. Het wordt aangeraden om zeer korte broeken of rokjes te vermijden en om uw schouders te bedekken wanneer u door de stad wandelt.

Houd er rekening mee dat het voor niet-moslims in Marokko niet is toegestaan om moskeeën te bezoeken. De enige uitzondering hierop is de Hassan II-moskee in Casablanca.

Reizen tijdens de ramadan is zeker mogelijk, maar u zult merken dat de straten vaak rustiger zijn en sommige winkels gesloten kunnen zijn.

Veel kleinere hotels en riads in Marokko schenken standaard geen alcohol. Tijdens de ramadan is de verkoop van alcohol bovendien strikt verboden.

Buiten de ramadan zijn veel hotels en riads er niet op tegen als u zelf wijn of bier meeneemt om bij de maaltijd te drinken. Als u tijdens uw reis graag een glas wijn of bier van uw eigen keuze wilt drinken na een dag vol belevenissen, is het slim om aan het begin van uw reis inkopen te doen bij een goed gesorteerde supermarkt. Uw gids zorgt ervoor dat er een stop wordt ingelast zodat u hiervoor de tijd heeft. Overigens produceert Marokko zelf ook verrassend goede wijnen!

Hotel check-in & check-out

Standaard is de hotel check-in vanaf 14:00 uur. U kunt er dus niet van uitgaan dat uw kamer eerder beschikbaar is. Wilt u graag eerder inchecken? Dan kunt u dit bij het boeken van uw reis regelen tegen een meerprijs.

Bij het inchecken in het hotel zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en een bedrag reserveren op uw kaart. Dit is geen extra kostenpost, maar een standaard procedure om eventuele extra’s, zoals minibar-consumpties of aanvullende faciliteiten, te dekken. Bij het uitchecken wordt het gereserveerde bedrag automatisch vrijgegeven als u geen extra’s heeft gebruikt.

Het is heel gebruikelijk dat hotels een kopie maken van uw paspoort. Op sommige bestemmingen is dit zelfs verplicht door de lokale autoriteiten.

De standaard uitchecktijd is rond 10.00 uur. Vertrekt u pas in de middag of avond, dan mag u bij de meeste hotels uw bagage achterlaten tot het moment van vertrek. Wilt u graag later uitchecken, dan kunt u dit aangeven bij het boeken van uw reis. Hier zijn doorgaans extra kosten aan verbonden.

Reisvorm & vervoer

Onze reizen naar Marokko zijn individuele reizen, maar alle excursies vinden plaats in kleine, internationale groepen van 1–14 personen en uitsluitend met gasten van TourCompass.

Door onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, afgesloten wegen of vergelijkbare situaties, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van de excursies en bezienswaardigheden in het dag-tot-dag programma aan te passen.

Treinen in Marokko:

Treinen in Marokko zijn over het algemeen van redelijke kwaliteit. U vindt er comfortabele zitplaatsen, airconditioning en vaak wifi. Houd er echter rekening mee dat het niveau soms net iets lager ligt dan we in veel delen van Europa gewend zijn.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS

Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Afrika
Jude Bommer

Jude heeft over de hele wereld gereisd en helpt je graag bij het vinden van je droomreis.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00