ZEKERHEIDSGARANTIE

Praktische informatie Australië

Praktische informatie Australië
Praktische informatie Australië

Praktische informatie Australië

Klimaat
Beste reistijd

Het is mogelijk om het hele jaar door naar Australië te reizen.

Australië is een enorm land en het klimaat varieert sterk in de acht deelstaten en territoria. In het grootste deel van het land zijn er vier jaargetijden en het tropische noorden kent een regen- en een droog seizoen .

Australië ligt op het zuidelijk halfrond en de seizoenen zijn omgekeerd ten opzichte van Europa. Wanneer het bij ons zomer is, is het in Australië winter. En wanneer het bij ons herfst is, is het in Australië lente.

De meeste mensen bezoeken Australië tijdens onze wintermaanden om te genieten van de heerlijke zomer aan de andere kant van de wereld. De Australiërs hebben zelf ook vakantie in december en januari, dus in deze periode is het drukker. Als u van plan bent om in deze periode te gaan, raden we u aan de reis ruim op tijd te boeken.

Lees hier wat de beste reistijd is voor Australië.

Hier ziet u de gemiddelde temperatuur en neerslag in een aantal Australische steden:

 

Weerstatistieken voor Sydney: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 26 26 25 23 20 17 17 18 21 23 24 26
Gemiddelde min. temp. 19 19 18 14 11 9 7 8 10 13 15 18
Gemiddelde neerslag in mm. 94 113 115 106 101 120 69 77 61 72 81 74
Gemiddeld aantal dagen met regen 11 11 12 11 11 11 9 9 9 11 11 11

 

Weerstatistieken voor Melbourne: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 26 26 24 20 17 14 13 15 21 23 24 24
Gemiddelde min. temp. 14 15 13 11 9 7 6 7 10 13 15 13
Gemiddelde neerslag in mm. 48 48 50 58 56 49 48 50 61 72 81 59
Gemiddeld aantal dagen met regen 8 8 9 12 15 15 16 16 15 14 12 11

 

Weerstatistieken voor Adelaide: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 29 29 26 22 19 16 15 16 18 21 24 27
Gemiddelde min. temp. 17 17 15 13 10 9 8 8 9 13 13 15
Gemiddelde neerslag in mm. 20 21 24 44 68 72 67 62 51 45 31 26
Gemiddeld aantal dagen met regen 4 4 6 9 13 15 16 16 13 11 8 6

 

Weerstatistieken voor Brisbane: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 29 29 28 26 24 21 21 22 24 26 27 29
Gemiddelde min. temp. 21 21 20 17 14 11 10 10 13 16 18 20
Gemiddelde neerslag in mm. 158 172 139 90 99 71 63 43 35 94 97 126
Gemiddeld aantal dagen met regen 13 14 14 11 11 8 7 7 7 10 10 12

 

Weerstatistieken voor Cairns: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 31 31 30 29 27 26 25 26 28 29 30 31
Gemiddelde min. temp. 23 23 22 21 19 17 16 17 18 20 22 23
Gemiddelde neerslag in mm. 390 448 424 196 90 45 28 27 33 43 93 108
Gemiddeld aantal dagen met regen 18 19 19 17 13 9 9 8 7 8 10 13

 

Weerstatistieken voor Darwin: JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 32 31 32 33 32 31 31 31 33 33 33 33
Gemiddelde min. temp. 25 25 25 24 22 20 19 20 23 25 25 25
Gemiddelde neerslag in mm. 426 376 318 102 21 2 1 5 16 70 140 252
Gemiddeld aantal dagen met regen 21 20 20 9 2 1 1 1 2 7 12 17

 

Weerstatistieken voor Alice Springs (Red Centre): JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 36 35 32 28 23 20 19 22 27 30 33 35
Gemiddelde min. temp. 21 20 17 12 8 5 3 6 10 14 14 17
Gemiddelde neerslag in mm. 39 44 32 16 19 14 15 9 9 22 29 38
Gemiddeld aantal dagen met regen 5 5 3 2 3 3 3 2 2 5 6 6

 

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS
Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet u een geldig paspoort en een toeristenvisum (Evisitor) hebben om Australië binnen te komen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om dit visum ruim voor aankomst in Australië aan te vragen.

Dit doet u via deze link: https://online.immi.gov.au/lusc/login. U moet eerst een account maken en daarna kunt u een visum aanvragen. Het aanvragen van het visum is gratis. De verwerkingstijd is normaal gesproken 1-3 weken, maar we raden u aan om uw aanvraag een paar maanden voor aankomst te doen. Uw visum is 1 jaar geldig vanaf de goedkeuring voor een verblijf in Australië voor maximaal 3 maanden per keer.
U moet een kopie van uw goedgekeurde toeristenvisum op de hele reis bij zich hebben.

Hier vindt u een gedetailleerd overzicht van de aanvraagprocedure.

De visumregels kunnen op korte termijn worden gewijzigd. We raden u daarom aan om de website van de Australische overheid in de gaten te houden.

U kunt ook nuttige informatie vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bent u geen Nederlands staatsburger, dan is het belangrijk dat u contact opneemt met de Australische ambassade i Nederland en de visumregels voor uw nationaliteit checkt.

Als u gezondheidsproblemen heeft of in het verleden bent gestraft, kunt u problemen ondervinden bij de goedkeuring van uw visum. In dat geval raden wij u aan contact op te nemen met een professionele visumdienst die u tegen betaling kan helpen en adviseren bij het correct invullen van de aanvraag.
Twijfelt u of uw visum zal worden goedgekeurd, dan raden wij u aan om uw visum te laten goedkeuren voor uitgifte van de vliegtickets.

Let op: Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren of u een visum nodig heeft voor luchthaventransits onderweg.

Reisdocumenten

Voor vertrek ontvangt u een reisschema met uw vluchtgegevens en telefoonnummers van onze lokale partner op de bestemming. U kunt onderweg contact met ze opnemen, mocht dat nodig zijn.

U ontvangt ook het definitieve programma en vouchers voor vooruitbetaalde belevenissen.
Op de vouchers staat ook belangrijke informatie over het verzamelpunt en het tijdstip van uw excursies en transfers. In Australië kan het ophaal-/startpunt een andere plek zijn dan uw hotel.
Lees de vouchers aandachtig en kom op tijd naar het aangegeven verzamelpunt. Neem het programma en de vouchers mee op uw reis, zodat uw gidsen u onderweg kunnen helpen.

Normaal gesproken zijn alle entreegelden voor de nationale parken die u tijdens uw reis bezoekt, inbegrepen in de prijs van de reis. Er zijn echter enkele Nationale parken waar dit niet mogelijk is, en hiervoor dient u zelf uw nationale parkpas online te bestellen en te betalen, dit geldt bijv. voor Litchfield National Park in Northern Territory. In uw voucher staat duidelijk uitgelegd waar u uw nationale parkpas kunt kopen. We raden aan om dit te doen voordat u naar Australië reist. Vergeet niet om uw ontvangstbewijs voor de nationale parkpas mee te nemen op uw reis.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Voor advies over reisvaccinaties kunt u terecht bij de GGD, een regionaal vaccinatiebureau of de huisarts. Hier kunt u ook meer lezen over de regels voor reisvaccinaties:
Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

 

Covid-19

Er is momenteel geen Covid-19-vaccinatieplicht om Australië binnen te komen. Deze regels kunnen echter plotseling veranderen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

Let op dat er speciale Covid-19-eisen kunnen gelden op de luchthavens waar u een tussenlanding maakt op weg naar en van Australië. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.

Reisvoorwaarden

Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS
Valuta, prijsniveau & fooi

De Australische munteenheid is de Australische dollar. De actuele wisselkoers van de Australische dollar vindt u hier.

Visa- en mastercard kunnen in Australië overal worden gebruikt. U kunt overal in het land geld opnemen bij banken en geldautomaten.

Kijk hier om een idee te krijgen van het prijsniveau in het land.

 

Fooien zijn niet verplicht in Australië, ook niet in restaurants en bars. Als u een goede ervaring had met een gids of extra goede service heeft gekregen in een restaurant, kunt u een fooi geven, maar dat is geheel vrijwillig.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor verschillende bestemmingen.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi als u in uw hotel of in een restaurant bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps, zoals Facetime, Messenger en WhatsApp.

Wilt u altijd online zijn, dan raden we u aan om bij aankomst in Australië een lokale simkaart met data te kopen. Dit is de goedkoopste oplossing.

 

Elektriciteit:

In Australië heeft men 240-250 volt wisselstroom. Het is belangrijk dat u een adapter meeneemt, omdat de Australische stopcontacten 3 dunne pinnen hebben (2 schuin en één recht).

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

Hier kunt u meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS
Vliegtickets

De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische vliegtickets (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact overeen moet komen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

Bij de check-in wijst de luchtvaartmaatschappij u een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u bepaalde wensen, dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staat in uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. Via de app kunt u inchecken. Dit kan meestal vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

Op de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Als uw schema binnenlandse vluchten omvat, moet u er rekening mee houden de toegestane hoeveelheid bagage anders kan zijn dan op uw vlucht buitenlandse vlucht. U kunt gewoonlijk ter plekke extra bagage bijboeken.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze partner en ervoor te zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.

Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.

Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.

OP DE BESTEMMING
Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier worden uw paspoort, eventuele inreisdocumenten en uw visum gecontroleerd. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en over het adres van uw accommodatie.

 

Douane:

Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Australië hanteert zeer strenge regels voor wat er ingevoerd mag worden aan bijvoorbeeld fruit en vers voedsel. Daarom raden wij u aan om dergelijke dingen nooit mee te nemen. Er zijn grote afvalbakken en borden bij aankomst, zodat u makkelijk kunt zien wat u kunt meebrengen – en weggooien wat u niet mag meebrengen. Als u twijfelt of u iets bij u heeft wat niet mag ingevoerd worden, is het beter om het aan te geen, zodat u geen boete riskeert. We raden u aan hier meer te lezen over wat er in Australië mag worden ingevoerd.

Om Australië binnen te komen moet u een ‘Passenger Card’ (IPC) hebben ingevuld. Deze kaart bevat informatie over u en uw gezondheidstoestand, en als u iets heeft aan te geven, moet u dit ook op deze kaar invullen. U ontvangt deze Passenger Card in het vliegtuig vóór aankomst in Australië.
Hier kunt u meer lezen over deze kaart en hoe u deze moet invullen.

Aankomst

Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.

Mocht u tegen de verwachting in uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze lokale partner op het noodnummer. Dit staat in uw reispapieren.

In- en uitchecken in hotels

Normaal gesproken is de inchecktijd rond 14.00 uur en kunt u niet verwachten dat u uw kamer eerder krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is een gangbare praktijk in hotels om ervoor te zorgen dat er wordt betaald voor bijv. consumpties uit de minibar en dergelijke. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze partners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale partners vanwege het tijdsverschil, bijv. als uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS
Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.

Oceanië
Jude Bommer

Jude is verantwoordelijk voor de verkoop en verwerking van boekingen, van reizen, hotels en vluchten naar Oceanië.

Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00