Beste reistijd
China is een van de grootste landen ter wereld, en daarom zijn er grote verschillen in klimaat, afhankelijk van waar in het land u zich bevindt. Noord-China ligt in de gematigde klimaatzone, terwijl het klimaat verder naar het zuiden subtropisch en tropisch is.
In het algemeen kent China vier jaargetijden, net als Nederland:
- Voorjaar: maart tot mei
- Zomer: juni tot augustus
- Najaar: september tot oktober
- Winter: november tot februari
De jaargetijden kunnen iets verschuiven, afhankelijk van het specifieke gebied in China.
Beijing:
Beijing ligt in de gematigde klimaatzone.
De winter is koud en droog, terwijl de zomer nat en warm is. In het voorjaar en het najaar is er weinig regen en zijn de temperaturen mild. De koudste maand is januari, terwijl juli en augustus de meest regenachtige maanden zijn.
Weerstatistieken voor Beijing: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 2 | 4 | 11 | 20 | 26 | 30 | 31 | 30 | 26 | 19 | 10 | 3 |
Gemiddelde min. temp. | -9 | -7 | -1 | 7 | 13 | 18 | 22 | 20 | 14 | 7 | 0 | -7 |
Neerslag in mm | 3 | 6 | 9 | 26 | 29 | 71 | 176 | 182 | 49 | 19 | 6 | 2 |
Xi’an:
Xi’an ligt in de gematigde klimaatzone.
Net zoals in Beijing is de winter hier koud en droog, soms met mist, terwijl de zomer erg warm en vochtig is. Het voorjaar en het najaar zijn relatief droog, en de meeste regen valt aan het einde van de zomer/het begin van de herfst.
Weerstatistieken voor Xi’an: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 5 | 8 | 13 | 21 | 26 | 30 | 31 | 30 | 25 | 20 | 12 | 6 |
Gemiddelde min. temp. | -4 | -2 | 3 | 9 | 14 | 19 | 21 | 20 | 16 | 10 | 3 | -3 |
Neerslag in mm | 10 | 10 | 40 | 40 | 70 | 60 | 100 | 70 | 110 | 60 | 20 | 10 |
Sjanghai:
Shanghai ligt in de subtropische klimaatzone.
De winter hier is droog en koud, maar iets milder dan bijvoorbeeld in Beijing. Hoewel de nachttemperatuur vaak onder het vriespunt zakt, valt er zelden sneeuw. De zomer heeft zeer hoge temperaturen, soms wel 40 graden. Bovendien zijn er in de zomermaanden zware regenbuien. Daarentegen bieden het voor- en najaar over het algemeen droog weer met aangename temperaturen. Let erop dat de temperatuur snel kan veranderen in het najaar.
Weerstatistieken voor Shanghai: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 8 | 9 | 13 | 19 | 24 | 27 | 32 | 32 | 27 | 22 | 17 | 11 |
Gemiddelde min. temp. | 0 | 2 | 5 | 11 | 16 | 20 | 25 | 25 | 20 | 15 | 9 | 2 |
Neerslag in mm | 39 | 59 | 81 | 102 | 115 | 152 | 128 | 133 | 156 | 61 | 51 | 35 |
Chengdu:
Chengdu (provincie Sichuan in Zuidwest-China) ligt in de subtropische klimaatzone.
Het klimaat is mild en de temperatuur in de koudste maanden is nog steeds relatief aangenaam.
Het weer is het warmst en meest regenachtig in de zomermaanden, vooral in juli en augustus, en het kan nogal benauwd worden. Daarentegen is de winter niet zo koud als op andere plaatsen, maar het weer kan wel worden beïnvloed door mist en hoge luchtvochtigheid, waardoor het kouder aanvoelt. Het voorjaa begint mild, maar wordt geleidelijk warmer, en hetzelfde geldt voor het najaar, dat aanvankelijk warm begint maar geleidelijk minder mild wordt. Zowel in het voorjaar als in het najaar is het weer veranderlijk en kunnen warme dagen snel worden afgewisseld met koelere dagen – en vice versa.
Weerstatistieken voor Chengdu: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 10 | 11 | 15 | 21 | 26 | 28 | 29 | 29 | 25 | 21 | 16 | 11 |
Gemiddelde min. temp. | 3 | 5 | 8 | 12 | 17 | 21 | 22 | 22 | 18 | 15 | 10 | 4 |
Neerslag in mm | 10 | 20 | 20 | 50 | 100 | 110 | 200 | 190 | 130 | 40 | 20 | 10 |
Yangshuo:
Yangshuo (provincie Guanxi – een van de meest zuidelijke provincies van China) ligt in de subtropische klimaatzone.
Over het algemeen is Yangshuo iets warmer dan Shanghai, maar er valt veel meer regen. De wintermaanden zijn de droogste van het jaar, met milde temperaturen, terwijl er in de zomer en het grootste deel van het voorjaar veel regen valt. Het najaar is relatief warm en valt iets meer regen dan in de wintermaanden.
Weerstatistieken voor Yangshuo: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 11 | 14 | 17 | 23 | 28 | 30 | 33 | 33 | 31 | 27 | 21 | 15 |
Gemiddelde min. temp. | 4 | 8 | 11 | 16 | 20 | 23 | 24 | 24 | 21 | 17 | 11 | 6 |
Neerslag in mm | 53 | 81 | 114 | 224 | 312 | 293 | 200 | 186 | 83 | 85 | 69 | 44 |
Paspoort & visum
Als Nederlandse burger moet u in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Het paspoort moet minstens 6 maanden geldig zijn vanaf de dag dat u China verlaat.
Houd er rekening mee dat een paspoort dat als vermist is gemeld en later weer wordt gevonden, problemen kan veroorzaken en in het ergste geval kan leiden tot weigering van toegang tot China. Wij raden daarom aan een nieuw paspoort aan te vragen vóór vertrek als dit het geval is.
Toeristenvisum:
Geldig bij aankomst tot en met 31 december 2025, heeft u als Nederlandse staatsburger geen visum nodig voor China als uw verblijf tot 30 dagen duurt.
Als u na 31 december 2025 aankomt, moet u een visum aanvragen om China binnen te komen. Een toeristenvisum wordt afgegeven door het Chinese Visa Application Service Center en is geldig vanaf de datum van afgifte gedurende 3 maanden.
U kunt ten vroegste 3 maanden voor vertrek een visum aanvragen en uiterlijk 1 maand voor vertrek.
Voordat u doorgaat met de visumaanvraag zelf, raden wij u aan de stapsgewijze aanvraaggids zorgvuldig te lezen. U vindt de gids hier..
Bij het starten van uw visumaanvraag moet u het volgende bij de hand hebben:
- Uw paspoort
- Een digitale pasfoto die voldoet aan de specifieke eisen. Lees meer hier.
- De uitnodigingsbrief die u van ons ontvangt samen met uw bevestiging van de tour
De visumaanvraag moet online worden ingevuld via de volgende link: China visum
De aanvraag bestaat uit 10 delen. U moet een digitale pasfoto uploaden, uw persoonlijke gegevens invullen, informatie over opleiding en werk, en eerdere reisactiviteiten verstrekken. Daarnaast moet u het licentienummer en het adres van uw accommodatie van onze partner opgeven zoals aangegeven in uw uitnodigingsbrief.
Nadat u de aanvraag heeft voltooid, moet u een afspraak maken om persoonlijk bij het visumcentrum in Den Haag te verschijnen, wat u hier kunt doen. Het adres is Maanweg 174, 2516AB Den Haag, 9e verdieping, en het centrum is op werkdagen geopend van 9.00 uur tot 15.00 uur. Houd er rekening mee dat het visumcentrum gesloten is op Nederlandse en Chinese feestdagen.
Vergeet niet om uw visumaanvraag uit te printen voordat u het visumcentrum bezoekt. Dit moet worden meegenomen naar het visumcentrum, samen met de bevestiging van de afspraak, een kopie van de gegevens- en fotopagina van uw paspoort, een fysieke pasfoto in kleur, een kopie van uw uitnodigingsbrief en een kopie van uw vliegticket.
Voordat u naar de afspraak gaat, moet u ook beslissen of u uw visum wilt ophalen wanneer het klaar is of dat u het per post wilt ontvangen. Als u ervoor kiest om het per post te ontvangen, vergeet dan niet om een gefrankeerde, geadresseerde envelop mee te nemen met daarop het trackingnummer.
Bij aankomst in het visumcentrum moet u naar de incheckbalie gaan, waar u een wachtnummer krijgt. Wanneer uw nummer wordt omgeroepen, moet u naar de aangegeven balie gaan. Het is belangrijk dat u de medewerker onmiddellijk op de hoogte brengt als u uw visum per post wilt ontvangen en de gefrankeerde, geadresseerde envelop met naam en trackingnummer inlevert. Aan de balie dien je alle meegebrachte documenten in en beantwoord je eventuele vragen. Vervolgens krijgt u een wachtnummer voor de betaalbalie. Betaling moet op dezelfde dag worden gedaan als de dag van indiening van uw visumaanvraag. Betaling kan contant of met kaart worden gedaan. Na betaling ontvangt u een ontvangstbewijs – een zogenaamd ophaalformulier – dat u moet meenemen wanneer u uw visum ophaalt als u er niet voor heeft gekozen om het per post te laten bezorgen.
U kunt de voortgang van uw visum volgen en zien wanneer het klaar is om opgehaald of verzonden te worden hier.
Als u niet in staat bent uw visum zelf op te halen, kan een vriend of familielid dit namens u doen. Zorg ervoor dat u een machtigingsbrief schrijft en zorg er ook voor dat de persoon een kopie van het ontvangstbewijs heeft om te gebruiken voor het ophalen. De persoon die uw visum ophaalt, moet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen.
Wanneer u uw visum ontvangt, controleer dan of alle informatie correct is.
U kunt ook meer lezen over de visumregels op www.nederlandwereldwijd.nl.
U bent natuurlijk altijd welkom om ons vragen te stellen als u iets niet begrijpt.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je onze app hier downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
Heeft u binnenlandse vluchten of treinreizen in China, dan zal onze partner deze voor u boeken en de tickets verstrekken. Bij aankomst ontvangt u deze van uw gids.
We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
U kunt altijd contact opnemen met ons, mocht u vragen hebben.
Reisvoorwaarden
Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
De valuta in China is de yuan renminbi (CNY). U kunt de actuele wisselkoers van de yuan renminbi hier zien.
Visa en MasterCard kunnen bijna alleen gebruikt worden in hotels, dus zorg er voor dat u altijd contant geld bij u heeft. Geldautomaten zijn te vinden in de meeste steden, maar geldautomaten die internationale creditcards accepteren zijn schaars. Banken die geldautomaten hebben die internationale creditcards accepteren zijn: Bank of China, China Merchant’s Bank en ICBC.
Fooi wordt gewaardeerd, maar het is helemaal aan u of u fooi wilt geven. U kunt zo veel of zo weinig geven als u wilt. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:
- Gidsen: 35-70 CNY per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Chauffeurs: 15-35 CNY per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
- Piccolo: 7-15 CNY per stuk bagage
- Kamermeisje: 15 CNY per kamer per dag
- Restaurants: In restaurants met een internationale allure kunt u bij het vertrek 10-35 CNY op tafel achterlaten als de service en het eten goed waren. In kleine plaatselijke restaurants en straatkeukens wordt geen fooi verwacht.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent.
Vergeet niet dat het internet in China streng gecensureerd is en de toegang blokkeert tot een aantal westerse media, zoals Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, HBO, Netflix, enzovoort. Om toegang te krijgen tot deze media raden we aan om een VPN-verbinding op uw telefoon te downloaden via de App Store of Google Play.
Elektriciteit:
China gebruikt 220 volt. Wij raden aan om een adapter mee te nemen, omdat de stekkers in China 2 of 3 pinnen hebben, rond of plat.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.
Bezoek aan tempels
Bij een bezoek aan tempels gelden strikte kledingvoorschriften. U mag geen blote knieën en schouders tonen, uw kleding mag niet doorschijnend zijn en u dient uw schoenen uit te trekken.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
U kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kan dit vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.
Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
In de luchthaven
Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.
Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele veranderingen in de aankomsttijden en zal op u wachten, ook in het geval uw vlucht vertraagd is.
Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.
Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze samenwerkingspartner op hun noodnummer. Dit nummer staat in uw reispapieren.
Hotel check-in & check-out
Normaal gesproken kunt u inchecken vanaf 14.00 uur, en daarom kunt u niet verwachten dat u uw kamer vóór die tijd krijgt. Wilt u vroeg inchecken, dan kunt u dit tegen betaling bestellen bij het boeken van uw reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.
Reisvorm & vervoer
Onze reizen naar China zijn individuele rondreizen, maar excursies en transfers vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.
In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.
Openbare toiletvoorzieningen
De toiletvoorzieningen in China kunnen een belevenis op zich zijn. In hotels en restaurants met een internationale uitstraling zullen er westerse toiletvoorzieningen zijn, maar op de meeste openbare toiletten moet u voorbereid zijn op traditionele Chinese toiletten, die het best beschreven kunnen worden als ‘hurk-toiletten’. Op sommige plaatsen zijn er afgesloten toilethokjes, op andere plaatsen kan het voorkomen dat er geen deur is. Houd er rekening mee dat er ook niet altijd toiletpapier en zeep aanwezig is op de openbare toiletten, dus wij raden u aan zelf toiletpapier of vochtige doekjes en handdesinfectiemiddel mee te nemen.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.