Beste reistijd
Guatemala wordt vaak het “land van de eeuwige lente” genoemd. Het land heeft een warm, tropisch klimaat en de temperaturen zijn altijd aangenaam. In de hooglanden is het klimaat meer gematigd.
De beste reistijd voor Guatemala is van oktober tot en met april.
Het regenseizoen loopt meestal van mei tot oktober. Tijdens deze periode kun je tropische buien verwachten, die doorgaans worden gevolgd door opklaringen en zon.
Weercijfers voor Panajachel: | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp.. | 22 | 23 | 25 | 25 | 25 | 24 | 23 | 24 | 23 | 22 | 23 | 22 |
Gemiddelde min. temp. | 12 | 12 | 13 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 15 | 14 | 13 |
Neerslag in mm | 0 | 0 | 6 | 12 | 45 | 72 | 87 | 57 | 105 | 48 | 9 | 3 |
Weercijfers voor Flores (noordelijk Guatemala): | JAN | FEB | MAR | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde max. temp. | 26 | 26 | 29 | 31 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 28 | 27 | 26 |
Gemiddelde min. temp. | 17 | 18 | 18 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 | 19 |
Neerslag in mm | 21 | 12 | 15 | 9 | 45 | 87 | 93 | 66 | 69 | 60 | 36 | 18 |
Paspoort & visum
Als Nederlandse reiziger moet u in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Uw paspoort dient minimaal zes maanden na terugkeer geldig te zijn.
Nederlandse staatsburgers hebben geen visum nodig voor een verblijf in Guatemala van maximaal 90 dagen.
Omdat regels soms onaangekondigd kunnen wijzigen, raden wij u aan altijd de meest actuele informatie over paspoort- en visumvereisten te controleren bij de ambassade van het land dat u bezoekt.
Raadpleeg de paspoort- en visumvoorschriften op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hier.
Let op: Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren of u een visum nodig heeft voor eventuele overstapluchthavens tijdens uw reis.
Voor informatie over het oversteken van de grens naar of vanuit Guatemala, verwijzen wij u naar de praktische informatie over Mexico.
Komt u per vliegtuig aan in Guatemala? Dan dient u voor aankomst een inreisformulier in te vullen. Lees meer hierover onder reisdocumenten.
Voor informatie over het oversteken van de grens naar of vanuit Guatemala, verwijzen wij u naar het onderdeel praktische informatie voor Mexico.
Als u per vliegtuig in Guatemala aankomt, moet u vóór aankomst een inreisformulier invullen. Meer informatie hierover vindt u in het gedeelte over reisdocumenten.
Reist u via de Verenigde Staten? Dan geldt het volgende voor reizigers met de Nederlandse nationaliteit:
U moet in het bezit zijn van een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) om via de VS te reizen. Zonder deze machtiging wordt u niet toegelaten tot de vlucht op de vertrek-luchthaven. Vraag uw ESTA op tijd aan, uiterlijk 72 uur voor vertrek naar de Verenigde Staten. Iedere reiziger, ongeacht de leeftijd, moet een eigen machtiging aanvragen. U kunt het ESTA aanvragen en de prijs controleren via: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Zorg dat u uw paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand heeft wanneer u de aanvraag doet.
De machtiging wordt elektronisch gekoppeld aan uw paspoort en is twee jaar geldig, of tot uw paspoort verloopt (afhankelijk van wat het eerst komt). Wij adviseren om toch een papieren kopie van de ESTA mee te nemen.
Als u een nieuw paspoort krijgt, dient u ook een nieuwe ESTA aan te vragen.
Let op: u moet contact opnemen met de Amerikaanse ambassade en een visum aanvragen als u eerder naar de volgende landen bent gereisd:
- Cuba sinds 12 januari 2021
- Noord-Korea, Iran, Irak, Soedan, Syrië, Libië, Somalië of Jemen sinds 1 maart 2011
Een vergelijkbare verscherping van de regels geldt als u een dubbele nationaliteit heeft met een van deze landen.
Meer informatie over het invullen van uw ESTA-aanvraag en een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden vindt u hier: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
U kunt hen ook telefonisch bereiken op: +1-202-325-8000
Als u via Canada reist, geldt het volgende voor Nederlandse reizigers:
U dient een eTA (Electronic Travel Authorization) aan te vragen om door Canada te mogen reizen. Zonder deze toestemming wordt u geweigerd bij het instappen op uw luchthaven van vertrek. Vraag uw reistoestemming ruim van tevoren aan; alle reizigers, ongeacht hun leeftijd, hebben een eTA nodig. U kunt een eTA aanvragen en de kosten hiervan bekijken via deze link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Houd bij het aanvragen uw paspoort, dag-tot-dag programma, creditcard en e-mailadres bij de hand.
De reistoestemming wordt elektronisch gekoppeld aan uw paspoort en is vijf jaar geldig, of totdat uw paspoort verloopt (afhankelijk van wat het eerst gebeurt). Wij raden aan om een geprinte kopie van uw eTA mee te nemen.
Indien u een nieuw paspoort ontvangt, dient u een nieuwe eTA-reistoestemming aan te vragen.
Reisdocumenten
Voor vertrek kunt u onze app hier downloaden, waarin u uw reisdocumenten en contactgegevens van TourCompass en onze lokale partners terugvindt.
Wij adviseren om WhatsApp op uw smartphone te installeren en de telefoonnummers van onze lokale partners toe te voegen. Met WhatsApp kunt u gratis berichten versturen en bellen wanneer u verbonden bent met wifi.
Inreisformulier:
Wanneer u per vliegtuig in Guatemala arriveert, dient u dit inreisformulier vooraf online in te vullen. Zodra u het formulier correct heeft ingevuld, ontvangt u een QR-code. Deze QR-code moet u gedurende uw hele verblijf in Guatemala bij u houden. Link naar het formulier: https://farm2.sat.gob.gt/declaDelViajeroGt-web/pages/public/declaracionJuradaDelViajero.html.
Als u via Belize naar Mexico reist, moet u bij de grens tussen Guatemala en Belize een Belize-transitformulier invullen. Dit formulier krijgt u bij de grens en vult u ter plaatse in. De voorzijde van het formulier levert u in, de achterzijde bewaart u goed, want die dient u bij het verlaten van Belize weer af te geven. Daarnaast betaalt u bij vertrek een toeslag van ongeveer 40 BZD (circa 20 USD), contant te voldoen in BZD of USD. Let op: dit bedrag kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
U hoeft geen formulieren in te vullen om Mexico binnen te komen. Als uw verblijf in Mexico echter langer is dan 7 dagen, moet u een toeslag van circa 860 MXN betalen. Dit bedrag dient contant betaald te worden, in MXN of USD. Houd er rekening mee dat deze prijs op korte termijn kan wijzigen.
Als uw verblijf in Mexico 7 dagen of minder is, krijgt u een stempel in uw paspoort en kan u gevraagd worden een retourticket en bevestiging van uw accommodatie te tonen. Het is verstandig deze documenten bij de hand te hebben, ook al wordt er niet altijd om gevraagd.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met uw huisarts of de GGD voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder ‘de Wet op de pakketreizen’.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooien
De munteenheid van Guatemala is de quetzal (GTQ). De actuele wisselkoers vindt u hier. Wij adviseren om contante Amerikaanse dollars (USD) mee te nemen, die u bij aankomst bij een officieel wisselkantoor kunt inwisselen. In het gehele land zijn geldautomaten (ATM’s) te vinden. Grote creditcards worden geaccepteerd in hotels, veel restaurants en winkels. Als u echter naar meer afgelegen gebieden reist, kan het lastig zijn om met een creditcard te betalen.
Bekijk hier een indicatie van het prijsniveau in Guatemala.
Fooien geven is gebruikelijk en wordt gewaardeerd in Latijns-Amerikaanse landen, maar het is volledig aan u hoeveel u wilt geven. Als u een fooi wilt geven, kunt u dit het beste persoonlijk doen. Het is handig om wat kleingeld of kleine bankbiljetten bij de hand te hebben.
De volgende richtlijnen kunt u aanhouden:
- Restaurants en bars: 10–15% van de rekening
- Gidsen: 40–50 quetzal per persoon per excursie
- Chauffeurs: 30–40 quetzal per persoon per excursie
- Schoonmaak: 4 quetzal per kamer per nacht
- Portiers: 2 quetzal per koffer
In bars en restaurants kunnen er extra kosten op de rekening staan voor bijvoorbeeld tafeldekking (‘cubierto’) of livemuziek.
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefonie, wifi & elektriciteit
Telefonie & wifi:
Mobiel internet en roaming in het buitenland kunnen kostbaar zijn, tenzij dit al in uw abonnement is opgenomen. We raden aan om contact op te nemen met uw provider, zodat u vooraf weet welke diensten binnen uw contract vallen en welke tarieven gelden op uw bestemming(en).
Als uw mobiele abonnement geen internationale data en roaming bevat, raden wij u aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van de gratis wifi in uw hotel of in restaurants. Zo kunt u eenvoudig en kosteloos contact houden met het thuisfront via bijvoorbeeld Facetime, Messenger of WhatsApp. Houd er rekening mee dat wifi niet overal altijd beschikbaar is.
Elektriciteit:
In Guatemala werkt de elektriciteit op 110 volt. De stekkers hebben platte pinnen, dus het is belangrijk om een passende adapter mee te nemen.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat alle essentiële en onvervangbare spullen in je handbagage zitten. Denk hierbij aan je paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, contant geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, informatie over je gezondheid en alle levensnoodzakelijke medicatie.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
Hier kunt u meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Let op: onze reizen zijn over het algemeen niet geschikt voor personen met beperkte mobiliteit. Uiteraard kunt u altijd contact met ons opnemen om te informeren naar de mogelijkheden en om uw specifieke wensen te bespreken.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen worden tickets elektronisch uitgegeven (e-tickets).
Het is van groot belang dat u de spelling van uw naam zorgvuldig controleert; uw naam op de reservering moet exact overeenkomen met uw paspoort. Moet er iets aangepast worden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Let op: luchtvaartmaatschappijen kunnen kosten in rekening brengen voor naamswijzigingen.
Stoelreservering
Uw stoel wordt toegewezen bij het inchecken door de luchtvaartmaatschappij. Heeft u specifieke voorkeuren? Dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij vooraf een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen hier extra kosten voor rekenen.
Het moment waarop u stoelen kunt reserveren verschilt per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen kunt u uw stoel kiezen vanaf het moment van boeken tot 48 uur voor vertrek.
Houd er rekening mee dat de luchtvaartmaatschappij altijd volledige zeggenschap heeft over de stoelen in het vliegtuig, en daarom altijd het recht behoudt om wijzigingen aan te brengen in uw reservering.
Als u geen stoel van tevoren reserveert voor vertrek, wijst de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken een stoel aan u toe.
Inchecken
Voor het inchecken heeft u uw paspoort en boekingsreferentie nodig. Deze vindt u terug in uw dag-tot-dag programma.
Wij raden aan om de app van de luchtvaartmaatschappij te downloaden op uw telefoon. Via de app kunt u doorgaans online inchecken, aangezien deze functie meestal 24 tot 48 uur voor vertrek beschikbaar is. De app is bovendien de beste manier om op de hoogte te blijven van eventuele wijzigingen in uw vlucht en andere belangrijke informatie over uw reis.
Let op: de vertrektijden van uw vlucht kunnen afwijken van de tijden die op het dag-tot-dag programma staan dat u bij uw boeking heeft ontvangen. De geldige vluchttijden zijn altijd die in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij staan vermeld.
Op de luchthaven
Wij adviseren om uiterlijk 2 tot 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Voor de meest actuele informatie, raden wij aan om de website van de luchthaven goed in de gaten te houden.
Bagage
Voor onze reisbestemmingen maken wij gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen. De exacte regels voor handbagage en ruimbagage vindt u op de website of in de app van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Let op: voor binnenlandse vluchten binnen Guatemala geldt een maximum van 9 kg bagage. Houd er dus rekening mee dat u bij het inchecken extra kosten betaalt wanneer uw bagage meer dan 9 kg weegt.
Vertraagde bagage
Als uw bagage vertraagd is, meldt u dit bij aankomst direct bij het personeel in de bagagehal van de luchthaven.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u het PIR-formulier (Property Irregularity Report) invult.
Let op: u mag de bagagehal van de luchthaven niet verlaten voordat u het rapport volledig heeft ingevuld.
Bij vertraagde bagage vragen wij u vriendelijk om direct contact op te nemen met onze lokale partner. Zij zorgen ervoor dat uw gids of chauffeur op u blijft wachten.
Vertragingen of annuleringen van vluchten
Als er vóór vertrek wijzigingen zijn in uw vluchtreservering, nemen wij uiteraard direct contact met u op om u hierover te informeren.
Als uw vlucht wordt vertraagd nadat u al hebt ingecheckt, is het de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om uw reis om te boeken. Zij zullen u doorgaans op de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en indien nodig maaltijden en een overnachting voor u regelen.
Onze lokale partner checkt onafhankelijk of er wijzigingen zijn in aankomsttijden en zal er uiteraard altijd zijn om u op te halen, zelfs als uw vlucht vertraging heeft.
Mocht een vertraging of annulering ertoe leiden dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven op een andere vlucht boekt, neem dan contact op met de TourCompass noodtelefoon.
Immigratie & douane
Immigratie:
Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratiecontrole. Hier worden uw paspoort en eventuele inreisdocumenten of visum gecontroleerd. In veel landen wordt u ook gevraagd vingerafdrukken te laten nemen en van uw gezicht een foto te maken voor biometrische identificatie. Indien van toepassing kan er gevraagd worden naar uw reisplannen in het land en het adres van uw accommodatie.
Douane:
Nadat u de immigratie bent gepasseerd en uw bagage heeft opgehaald, loopt u door naar de douane. Heeft u niets aan te geven, dan kunt u de “niets aan te geven” doorgang nemen. Heeft u wél iets aan te geven, dan moet u door het “aan te geven” kanaal. U bent zelf verantwoordelijk om vooraf de douaneregels van het land van bestemming te controleren.
Aankomst
Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids of chauffeur met een TourCompass-bord, die u hartelijk zal verwelkomen.
Mocht u onverwacht uw gids of chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze lokale partner via het noodnummer dat u in uw reisbescheiden vindt.
In- en uitchecken in het hotel
Standaard kunt u meestal vanaf 14.00 uur inchecken. Houd er daarom rekening mee dat uw kamer waarschijnlijk niet eerder beschikbaar is. Wilt u eerder inchecken, dan kunt u bij het boeken van uw reis om ‘early check-in’ vragen. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid en brengt extra kosten met zich mee.
Bij het inchecken vraagt de receptionist doorgaans naar uw creditcardgegevens en kan er een bedrag tijdelijk worden gereserveerd als borg. Dit is geen extra betaling, maar een standaardprocedure in hotels om eventuele extra’s te dekken, zoals producten uit de minibar. Bij het uitchecken wordt het gereserveerde bedrag automatisch vrijgegeven als u geen gebruik heeft gemaakt van dergelijke services.
Het is heel gebruikelijk dat hotels een kopie van uw paspoort maken. In sommige bestemmingen is dit zelfs verplicht van de lokale autoriteiten.
De standaard check-out is doorgaans rond 10.00 uur. Vertrekt uw reis pas in de middag of avond, dan kunt u uw bagage gerust achterlaten in het hotel tot aan vertrek. Wenst u een late check-out, dan kunt u dit bij het boeken van uw reis aangeven. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid en brengt extra kosten met zich mee.
Vorm van reis & vervoer
Bij onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, afgesloten wegen of andere situaties, kan het nodig zijn om de volgorde van de excursies en bezienswaardigheden in het dagschema aan te passen.
Heeft u hulp nodig tijdens uw reis?
Wij bieden een dag en nacht bemande noodtelefoon, zodat u ons altijd kunt bereiken als er onverwacht iets gebeurt tijdens uw reis. U ontvangt bovendien de contact- en noodnummers van onze lokale partners op uw bestemming. Vanwege het tijdsverschil is het soms sneller en makkelijker om direct contact op te nemen met onze lokale partners – bijvoorbeeld als uw pick-up voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback & contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.