Beste reistijd
Cuba is een bestemming die op elk moment van het jaar kan worden bezocht.
Cuba heeft twee seizoenen:
Het droge seizoen (la seca), dat duurt van eind november tot april.
Het regenseizoen (la lluvia), dat loopt van mei tot oktober. De regen komt meestal in de vorm van intense regenbuien in de late namiddag, dus je kunt het land ook dit seizoen gemakkelijk nog bezoeken.
Orkanen, die vaak voorkomen in de Caribische Zee, treffen soms ook Cuba. De meest risicovolle maanden zijn van augustus tot oktober.
Het hoogseizoen van Cuba is december – februari.
Weerstatistieken voor Havana: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 26 | 26 | 28 | 29 | 30 | 31 | 31 | 32 | 31 | 29 | 28 | 27 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 19 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 24 | 24 | 23 | 21 | 20 |
Neerslag in mm | 64 | 69 | 46 | 54 | 98 | 182 | 106 | 100 | 144 | 181 | 88 | 58 |
Weerstatistieken voor Varadero: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 26 | 27 | 29 | 30 | 31 | 32 | 32 | 32 | 32 | 30 | 28 | 27 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 15 | 15 | 17 | 18 | 20 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 18 | 16 |
Neerslag in mm | 39 | 37 | 50 | 72 | 166 | 212 | 155 | 165 | 178 | 172 | 63 | 36 |
Weerstatistieken voor Santiago de Cuba: | JAN | FEB | MRT | APR | MEI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gemiddelde maximumtemperatuur | 29 | 29 | 30 | 30 | 31 | 31 | 32 | 33 | 32 | 31 | 30 | 29 |
Gemiddelde minimumtemperatuur | 18 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 |
Neerslag in mm | 39 | 39 | 50 | 97 | 206 | 153 | 115 | 138 | 164 | 191 | 87 | 39 |
Paspoort & visum
Als Nederlands staatsburger moet je in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Je paspoort moet ten minste 6 maanden geldig zijn na terugkeer in Nederland.
Als Nederlands staatsburger heb je een visum nodig om Cuba te bezoeken.
In Cuba gebruiken ze papieren visa, en het is nu ook mogelijk om een e-visum aan te vragen.
Je kunt hier online een eVisa aanvragen.
Het kan tot 72 uur duren voordat je visumaanvraag is goedgekeurd. Zodra de aanvraag is goedgekeurd, ontvang je een e-mail met een 10-cijferige code. Je hebt deze code nodig bij het invullen van het D’Viajeros gezondheids- en douaneformulier, dat wordt beschreven in de volgende paragraaf onder ‘reisdocumenten’.
Houd er rekening mee dat papieren visa die al zijn afgegeven slechts geldig zijn tot 31 december 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt bij aankomst in Cuba alleen nog het eVisa geaccepteerd.
Let op: Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je onderweg een visum nodig hebt voor transitluchthavens.
Houd er rekening mee dat als je Cuba na 1 januari 2021 hebt bezocht en je van plan bent om de VS te bezoeken, je een Amerikaans visum moet aanvragen bij de Amerikaanse ambassade (je kunt niet langer een aanvraag indienen via het ESTA-visumontheffingsprogramma).
Als je via Canada reist, is het volgende van toepassing op Nederlandse staatsburgers:
Om via Canada te reizen, moet je een eTA (Electronic Travel Authorization) aanvragen. Zonder eTA mag je niet door Canada reizen. Vraag de reisautorisatie tijdig aan. eTA kost 7 CAD per persoon en alle reizigers moeten een aanvraag indienen, ongeacht hun leeftijd. Je kunt je aanmelden via de volgende link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Je moet je paspoort, reisschema, creditcard en e-mailadres bij de hand hebben wanneer je een aanvraag indient. De reisautorisatie wordt elektronisch verbonden met je paspoort en is 5 jaar geldig of totdat je paspoort verloopt (afhankelijk van wat zich het eerst voordoet). We raden je aan om een fysieke kopie van je eTA mee te nemen, voor als het systeem bijvoorbeeld bij aankomst uitvalt, maar dit is niet verplicht.
Als je een nieuw paspoort krijgt, moet je een nieuwe eTA aanvragen.
De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.
Reisdocumenten
Voor vertrek kun je hier onze app downloaden om je reisdocumenten en de contactgegevens voor TourCompass en onze plaatselijke partners te vinden.
Voorafgaand aan je vertrek ontvang je een reisschema met je vluchtinformatie en de telefoonnummers van onze lokale partners op de bestemming, zodat je contact met hen kunt opnemen als je vragen hebt tijdens de reis. Je ontvangt dan je reisvouchers, die bevestigen dat je je overnachtingen, excursies en transfers hebt geboekt en betaald. Vergeet niet om deze mee te nemen op je reis.
De dag na aankomst in Cuba houden we een korte informatiebijeenkomst in je accommodatie waar we je rondreis en praktische informatie bespreken.
Formulier gezondheids- en douaneverklaring:
Voorafgaand aan je aankomst in Cuba moet je online een gezondheids- en douaneverklaring invullen. Je kunt dit doen vanaf 48 uur voor je vertrek naar Cuba. Volg deze link: https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio.
Als je zelf een eVisa hebt aangevraagd, moet je niet vergeten om de visumcode in het daarvoor bestemde veld in te vullen. Je naam en paspoortnummer verschijnen dan op het reisformulier.
Wanneer je het formulier hebt ingevuld, ontvang je een pdf per e-mail met een QR-code die je mee moet nemen op je reis en bij aankomst in Cuba moet tonen. We raden je aan om ook een afgedrukte kopie van deze code mee te nemen.
Handleiding voor het invullen van het formulier:
Stap 1: Vul hier je persoonsgegevens in.
Stap 2: Vul je aankomstgegevens in. Dit zijn je vlucht- en stoelnummer, dus we raden je aan om dit gedeelte in te vullen nadat je hebt ingecheckt voor je vertrek. De luchthaven van Havana heet: A.I. José Martí (La Habana/HAV). Instelling – vul dit gedeelte niet in.
Stap 3: Voer informatie in over waar je zult verblijven, Provincie: La Habana, Gemeente: Habana Vieja, Accommodaties: Gehuurde kamer, Adres: (Dit vind je op je bevestiging van TourCompass).
Stap 4: Schrijf op of je iets aan te geven hebt bij de douane.
We raden je aan om de app WhatsApp op je smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. Je kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat je een wifi-verbinding hebt.
Vaccinaties
Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.
Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.
Reisvoorwaarden
Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.
Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.
Reisverzekering
We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.
Valuta, prijsniveau & fooi
De valutasituatie in Cuba is ingewikkeld, dus het is belangrijk dat je de onderstaande informatie zorgvuldig leest voordat je vertrekt, zodat je goed bent voorbereid.
Bij TourCompass raden we je aan om contant geld in USD, EUR of GBP mee te nemen om je uitgaven tijdens de rondreis te dekken.
De valuta van Cuba is de peso (CUP).
Je kunt pas peso’s (CUP) wisselen wanneer je in Cuba aankomt. Je kunt bij aankomst geld wisselen op de luchthaven via een wisselkantoor dat Caldeca heet, of bij de banken. We raden je aan om niet meer dan EUR 100 om te wisselen naar Cubaanse peso’s, omdat de plaatselijke markten of supermarkten de enige plek zijn waar je ze nodig hebt.
Peso’s mogen niet uit het land worden meegenomen. We raden je daarom aan om al je peso’s uit te geven terwijl je in Cuba bent. Als je nog peso’s over hebt, moet je die wisselen voordat je naar huis gaat. Er is een wisselkantoor op de luchthaven. De wisselkoers daar is niet zo geweldig en ze hebben niet altijd genoeg valuta om te wisselen.
Als je ervoor kiest om geld op te nemen bij een wisselkantoor, bij de bank of bij een geldautomaat (ATM), wordt hiervoor een aanzienlijke vergoeding in rekening gebracht. Je kunt alleen peso’s (CUP) opnemen. Je moet je paspoort laten zien als je geld opneemt bij een wisselkantoor of een bank.
Houd er rekening mee dat de wisselkoers kan variëren als je geld opneemt bij een wisselkantoor, bij een bank of uit een geldautomaat, of als je met een creditcard betaalt. De wisselkoers wanneer je geld opneemt bij een geldautomaat of met een creditcard betaalt, is momenteel zeer slecht.
De Cubaanse peso is zwak en je zult merken dat er een groot verschil is tussen de officiële wisselkoers en de wisselkoers die wordt aangeboden in bijvoorbeeld hotels en restaurants. De meeste particuliere bedrijven, zoals casas particulares, hotels en restaurants, accepteren daarom alleen vreemde valuta in contanten, in EUR, USD of GBP (geen peso’s en geen creditcards).
De mogelijkheid om met een creditcard te betalen is zeer beperkt. Sommige staatsbedrijven kunnen van je eisen dat je met een creditcard betaalt, zoals autoverhuurbedrijven en bij tankstations.
Houd er rekening mee dat je creditcards NOOIT door een Amerikaanse bank mogen zijn uitgegeven, omdat deze worden geweigerd.
We raden je aan om je creditcard zo min mogelijk te gebruiken vanwege de slechte wisselkoers.
Bij TourCompass raden we je daarom aan om contant geld in EUR, USD of GBP mee te nemen voor gebruik tijdens je verblijf in Cuba, omdat dit het voordeligst voor je zal zijn.
We raden je aan om de kluis in je hotel of casa particular te gebruiken om extra contant geld in te bewaren en om nooit veel contant geld bij je te hebben.
Als je EUR, USD of GBP in contanten meeneemt, moet je kleine biljetten bij je hebben (en geen munten).
Tijdens onze welkomstbijeenkomst in Havana geeft onze lokale partner je de meest actuele informatie over valuta in Cuba.
Klik hier voor een algemeen idee van het prijsniveau in het land.
Het is een gewoonte en het wordt gewaardeerd om fooien te geven wanneer je in Latijns-Amerikaanse landen bent, maar dit is vrijwillig, en het bedrag dat je bereid bent te geven is geheel naar eigen inzicht.
De onderstaande richtlijn is slechts indicatief:
- Casa particulares: ca. 4 EUR per nacht
- Gids: 2 tot 5 EUR per persoon per dag
- Chauffeur: 1 tot 2 EUR per persoon per dag
- Kamermeisje: 1 EUR PPPD.
- Piccolo: 1 EUR per stuk bagage.
- Ober: 10% van de rekening Bij all-inclusives voeg je 1 EUR PPPD toe.
- Taxi: 1 EUR of rond het bedrag omhoog af op kortere reizen, of meer als de taxichauffeur je heeft meegenomen op een excursie.
Onze bovenstaande fooienrichtlijn is in EUR, maar fooien kunnen ook worden betaald in de lokale valuta op de bestemming (CUP).
Voeding & allergieën
Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.
Telefoon, wifi & elektriciteit
Telefoon & wifi:
Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in je mobiele abonnement. Neem contact op met je mobiele-telefoonprovider om te weten te komen welke diensten zijn inbegrepen in je abonnement en welke prijzen op verschillende bestemmingen op jou van toepassing zijn.
Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in je mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van de gratis wifi in je hotel of in restaurants. Dan kun je gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Messenger of WhatsApp. Wifi is niet zo wijdverspreid als thuis, en je verbinding kan ook erg traag zijn. Niet alle casas particulares hebben wifi.
Als je altijd online wilt zijn, is de goedkoopste optie om een lokale simkaart met data te kopen bij aankomst in Cuba.
Onze lokale partner in Cuba kan je helpen aan een Cubaanse simkaart met 6 GB data, 100 minuten lokale gesprekstijd en 100 lokale sms-berichten. Je kunt deze SIM-kaart bestellen en contant betalen tijdens de welkomstbijeenkomst in Havana (ongeveer 50 USD/EUR). Onze partner zal de SIM-kaart voor je verkrijgen en helpen deze op je telefoon te installeren (paspoortgegevens vereist). Als je een auto in Cuba hebt gehuurd, raden we je altijd aan om deze simkaart ook te kopen, zodat je gemakkelijk contact kunt opnemen met onze partner of het autoverhuurkantoor als je vragen hebt tijdens het rijden.
Elektriciteit:
Cuba heeft geen gestandaardiseerd vermogen en stopcontacten kunnen 110 of 220 volt hebben. De uitlaten zijn van het Amerikaanse type, met twee “platte” pennen. Het is daarom belangrijk dat je een adapter meeneemt.
Inpaklijst
Zorg er altijd voor dat je alle belangrijke en onmisbare artikelen in je handbagage heeft. Dat geldt voor zaken als je paspoort, visa, vaccinatiebewijzen, reisdocumenten, verzekeringspapieren, creditcards, geld, computers, mobiele telefoons en camera’s en eventuele informatie over je gezondheid en onmisbare medicijnen.
Houd er rekening mee dat het in Cuba beperkt mogelijk is om bepaalde dingen te kopen die thuis gebruikelijk zijn, zoals toiletartikelen, zonnebrandcrème, medicijnen, etc.
Daarom moet je van huis meenemen wat je nodig hebt.
Invoer van plantaardige producten naar de EU
Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.
U kunt hier meer lezen over deze regels.
Reizigers met beperkte mobiliteit
Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.
Vliegtickets
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).
Het is belangrijk dat je je naam controleert op eventuele spelfouten, omdat je naam op de reservering exact moet overeenkomen met de naam die in je paspoort staat. Als je naam gecorrigeerd moet worden, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.
Stoelreservering
Bij de check-in wijst de luchtvaartmaatschappij u een stoel toe in het vliegtuig. Heeft u bepaalde wensen, dan kunt u op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij een stoel reserveren. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.
Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kunt u dit doen vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.
We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.
Check-in
Bij het inchecken heb je je paspoort en je boekingsreferentie nodig, die vermeld staat op het reisschema.
Wij raden je aan om de app van de luchtvaartmaatschappij op je telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kun je op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over je vlucht.
Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat je hebt ontvangen bij het boeken van de reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.
Op de luchthaven
Wij adviseren je om uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn om in te checken. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.
Bagage
Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kun je controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.
Als er binnenlandse vluchten worden gebruikt in je reisschema, houd er dan rekening mee dat de bagageregels kunnen verschillen van die voor je internationale vluchten. Over het algemeen kun je plaatselijk altijd meer kilo’s bagage bijkopen.
Vertraagde bagage
Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.
Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.
Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.
In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze partner en ervoor te zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.
Vertragingen van uw vlucht of annuleringen
Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.
Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor omboeking van uw reis. De vliegtuigmaatschappij zal in de regel de eerstvolgende vlucht boeken en indien nodig voor eventuele verzorging en overnachting zorgen.
Onze partner controleert zelf of de aankomsttijden eventueel gewijzigd zijn en zal u, ook als uw vlucht is vertraagd, ophalen.
Als een vertraging betekent dat de luchtvaartmaatschappij u omboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij of een ander vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via ons noodnummer. Wij zullen dan de wijziging vervolgens doorgeven aan onze partner.
Immigratie & douane
Immigratie:
Wanneer je aankomt op je eindbestemming, ga je door de immigratie, waar je paspoort en eventuele inreisdocumenten en visa worden gecontroleerd. Op veel plaatsen moet je ook je vingerafdrukken geven en wordt er een foto van je gezicht genomen voor biometrische identificatie. Je kunt ook vragen krijgen over je reisplannen in het land en eventueel over waar je verblijft.
Douane:
Nadat je door de immigratie bent gegaan en je bagage hebt opgehaald, ga je door de douane. Als je niets aan te geven hebt, kun je door “nothing to declare” gaan. Heb je wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat je door “declare” gaat. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar je heen reist.
Aankomst
Bij aankomst word je opgewacht door een gids/chauffeur die klaarstaat met een TourCompass-bordje.
Neem in het onverwachte geval dat je de gids/chauffeur niet kunt vinden contact op met onze lokale partner op het noodnummer dat in je reisdocumenten staat vermeld.
Hotel check-in & check-out
Gewoonlijk is de inchecktijd vanaf 14.00 uur. Je kunt er daarom niet op rekenen dat je eerder naar je kamer mag. Als je vroeg wilt inchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.
Bij het inchecken zal de receptionist meestal je creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar het is gebruikelijk in hotels, om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als je geen gebruik van deze faciliteiten hebt gemaakt.
Het is heel normaal dat hotels een kopie van je paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.
Bij vertrek check je normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als je pas later in de middag of avond verder reist, kun je je bagage in bewaring geven totdat je vertrekt. Wil je in plaats daarvan liever laat uitchecken, dan kun je dit tegen betaling regelen bij het boeken van je reis.
Casas Particulares:
Casas particulares, of casas, zijn een soort privéaccommodatie waar je bij een Cubaans gezin thuis verblijft. Ze kunnen het beste worden omschreven als vergelijkbaar met een bed & breakfast.
Lees hier meer over een verblijf in een casa particular.
Reisvorm & vervoer
In het geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van excursies en bezienswaardigheden in je programma aan te passen.
Onderweg hulp nodig?
Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.
Feedback geven / contact
Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons op 020-3690790.